Vad händer om ett testamente inte är bevittnat?

Hej !

Jag har en fråga angående ett testamente.

För 7 år sedan fick jag en kopia av min kusin Hans, på hans testamente.

Där står att, hälften av min kusins kvarlåtenskap ska tillfalla hustrun.

Den andra halvan av min kusins kvarlåtenskap ska till tillfalla mig. Min kusin avled dec 2020.

Jag har nu begärt och fått ett nytt testamente av hustrun efter påtryckning. Konstigheter med detta testamente, bland annat finns inget datum på bevittning av två personer som jag pratat med och ingen av dom har skrivit under eller bevittnat testamente. Jag har en inspelning av ett samtal med en av personerna som nekar till att hon har skrivit eller bevittnat detta testamente.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta hur det blir med testamentet och vad du kan göra. För att besvara din fråga använder jag mig av ärvdabalken, ÄB!

Testamente

Ett testamente kan vara ogiltigt på grund av flera saker. En av sakerna är att det inte uppfyller formkraven, ett exempel på ett formkrav är att det ska vara bevittnat (13 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om testamentet inte är bevittnat så kan du hävda ogiltighet.

Ett testamente måste nämligen vara bevittnat och de som har vittnat om din kusin Hans testamente ska ha bestyrkt handlingen med deras namn (10 kap. 1 § ÄB).

Om du misstänker att hon har gjort någonting med testamentet så kan hon ha förverkat sin rätt till arvet (15 kap. ÄB). Det är däremot lite svårt att avgöra i detta fall och om du vill se om hon kan ha förverkat sin rätt så måste du se om det finns belägg för det enligt lagen.

Sammanfattning

Ett testamente som inte är bevittnat är ogiltigt vilket innebär att om du endast är berättigad till arv genom testamente så faller denna rätt bort om testamentet är ogiltigt. Har en person påverkat testamentet så kan den även ha förverkat sin rätt till att ta arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare