Vad händer om ett barn vägrar att gå till skolan?

Jobbar inom skolan och vi har ett nyfiket barn som undrar vad bötessumman är för att inte gå i skolan. Dvs vad förälder tvingas att betala för att ens barn totalvägrar skolan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barn har som huvudregel skolplikt

Skollagen är tillämplig lagstiftning. Barn som är bosatta i Sverige har skolplikt, 7 kap 2 § skollagen. I särskilda fall kan skolplikten undantas. För  barn som bor utomlands och för barn då förhållandena är sådana att det uppenbarligen inte kan begäras att barnet ska gå i skolan undtantas skolplikt enligt 7 kap 2 § andra stycket skollagen. Sådana situationer kan till exempel vara barn med sådana funktionshinder vilka gör undervisningen obehövlig då barnet omöjligen kan lära sig någonting i skolan.

Skolplikten gäller från förskoleklass och löper även genom grundskolan enligt 7 kap 4 § skollagen. Skolplikten upphör som huvudregel vid utgången av vårterminen det tionde året efter det att eleven börjat fullgöra skolplikten, 7 kap 12 § skollagen. I undantagsfall kan skolplikten upphöra tidigare om eleven före utgången av vårterminen det tioende året efter påbörjandet av fullgörandet uppnår de kunskapskrav som minst ska uppnås för den skolform där eleven fullgör sin skolplikt enligt 7 kap 14 § skollagen.

Elev med skoplikt ska delta i den undervisning som skolan anordnar, förutom i de fall eleven har giltigt skäl att utebli vilket följer av 7 kap 17 § skollagen. Barnets vårdnadshavare kan begära att en elev ska bli befriad från att delta i den obligatoriska undervisningen om synnerliga skäl föreligger, 7 kap 19 § skollagen. Beslut om beriande från deltagande i obligatorisk undervisningen får dock bara avse enstaka tillfällen per år och inte under en lång i följd. Om en elev har upprepade gånger eller längre perioder av frånvaro så ska frånvaron skyndsamt utredas tillsammans med eleven, elevens vårdnadshavare och elevhälsan innan ett eventuellt vitesföreläggande sker, 7 kap 19a § skollagen. Det är personen som har vårdnaden om ett skolpliktigt barn som bär ansvaret för att barnet fullgör skolplikten enligt 7 kap 20 § skollagen.

Om en elev inte uppfyller sin skolplikt kan frånvaron föreläggas med vite

Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång och om det beror på att elevens vårdnadshavare inte har gjort vad de är skyldiga att göra för att barnet ska gå i skolan får kommunen där eleven och vårdnadshavaren bor förelägga vårdnadshavaren att fullgöra dessa skyldigheter enligt 7 kap 23 § skollagen. Ett sådant föreläggande får förenas med vite, 7 kap 23 § andra stycket skollagen.

Vite kan bara dömas ut om elevens frånvaro anses vara en följd av vårdnadshavarens brister i ansvaret att se till att barnet går till skolan. Om  vårdnadshavaren har gjort tillräckligt och barnet trots det vägrar att gå till skolan får vitesbelopp inte dömas ut.

Detta betyder att vårdnadshavaren är skyldig att se till att barnet kommer till skolan och att vårdnadshavaren ska säga till sitt barn att delta i undervisningen.

I de fall utdömande av vite kommer i fråga ska det tydligt framgå vad för åtgärder som förväntas av vårdnadshavaren och när åtgärderna ska vara vidtagna för att inte vitet ska dömas ut.

Hoppas att ni fått svar på frågan! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare