Vad händer om ena sambon går bort?

Hej!

Jag är sambo med en man som har två barn

Vi har saker som vi har skaffat ihop och annat som är bara mitt

Han äger huset och han har skrivit testamente men jag vet inte vad som står på den

Jag har inte testamente

Vad gäller då om han går bort?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till både sambolagen och ärvdabalken, du hittar dem här och här.

Bodelning

I det fall att din sambo går bort bör du begära att en bodelning mellan er två sker. I den ska er samboegendom delas lika mellan er. Din sambos halva blir hans kvarlåtenskap. Samboegendom utgörs av egendom som ni har köpt med avsikt att använda tillsammans. Exempelvis huset kan vara samboegendom även om din sambo står som ägare, om han köpte det i nära anslutning till inledandet av ert samboförhållande och med syftet att ni tillsammans skulle bo i det. Notera där också att sådant du själv har köpt eventuellt ska ingå i bodelningen om du köpte det för er gemensamma användning. Sådan egendom du eller din sambo fått i exempelvis arv eller gåva med villkor att det är enskild egendom ska dock inte ingå i bodelningen. Ni kan självklart redan nu komma överens om att viss egendom inte ska undantas en bodelning genom ett s.k. samboavtal. Egendom som inte anses vara samboegendom behåller respektive sambo för sig själv. När bodelningen har skett ska din sambos kvarlåtenskap fördelas. (se 2-9 §§ sambolagen)

Arv

Sambos ärver enligt lagen inte varandra. Det krävs därför ett testamente för att en sambo ska få ta del av den andre sambons kvarlåtenskap. Detta innebär att det enligt lag är din sambos barn som ärver honom i det fall han går bort. Då han har skrivit ett testamente kan han ha ändrat den arvsordning som lagen föreskriver. Han kan tex ha testamenterat sin kvarlåtenskap till dig eller någon annan. Observera dock att hans barn har rätt till en viss del av hans kvarlåtenskap, den så kallade laglotten, även om testamentet helt skulle utesluta dem från arv. (se 2 kap 1 §, 7 kap 1 och 3 §§ ärvdabalken, se även 9-11 kap i samma balk om testamente)

Sammanfattning och råd

Om din sambo går bort kommer du först att få hälften av er samboegendom samt behålla egendom du äger och som inte anses vara samboegendom. Som sambo har du dock inte rätt att ärva en viss del av din sambos kvarlåtenskap, utan lagen föreskriver att hans barn ärver den. Du kan dock göras till arvtagare genom testamente, vilket din sambo eventuellt har gjort.

Jag vill särskilt lyfta fram att din boendesituation kan komma att förändras i det fall att din sambo går bort. Detta eftersom du inte har rätt att ärva huset, så länge din sambos testamente inte säger det motsatta.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du har mer omfattande rådgivning kring detta är du varmt varmt välkommen att ta hjälp av någon av våra jurister genom att boka tid här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare