Kan sambor ha arvsrätt?

Jag är sambo. Vi har inga gemensamma barn. Jag kommer en dag att ärva en stor summa aktier av mina föräldrar. Har min sambo rätt till det arvet? Mina föräldrar har inte skrivit ett testamente eller skrivit arvet som enskild egendom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om din sambo har laglig rätt att ärva dig. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i ärvdabalken (ÄB).

Sambor har ingen arvsrätt enligt lag

Det spelar ingen roll hur länge ni har varit sambor då sambor aldrig ärver varandra (2 kap. 1–4 § ÄB och 3 kap. 1 § ÄB). Av denna anledning kommer din sambo inte ha rätt till arvet efter dina föräldrar och dina föräldrar behöver inte heller tänka på att skriva ett testamente eller ange arvet som enskild egendom. Arvet kommer således utgöra din enskilda egendom. Din sambo kommer endast ärva dig om du i ett testamente anger att denne ska ärva dig.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare