FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2022

Vad händer om ena föräldern inte vill betala för sitt barn och vad händer vid en falsk orosanmälan till socialtjänsten?

Hej! Jag har delad vårdnad av barn på 12 år. Jag har ordnad ekonomi medans mamman aldrig har kunnat sköta en ekonomi eller ha koll på pengar såväl inkomst kontra utgifter, öppnar inte post så räkningar går till påminnelse osv. Iom detta anser hon att jag ska skjuta till pengar åt henne (hon skyller på att barnet behöver) hon messar att hon vill ha pengar till än det ena, än det andra. Säger jag nej hotar hon att tala om för barnet att jag (pappan) inte vill, är snål etc. Jag sa senast till henne att har hon inte råd får barnet bo hos mig. Jag misstänker att mamman påbörjat en orosanmälan gentemot mig (hon sa hon pratat med socialtjänsten) enbart vad jag tror i syfte att "ligga steget före". Har jag skyldighet att ge henne pengar trots delad vårdnad? Ska jag som kämpat för min ekonomi riskera bli lidande för hon inte kan hantera sin? Kan man så lättvindigt göra orosanmälan? Är jag som varje gång vid behov tagit barnet till läkare, tandläkare, sköter skolan medans mamman rent ut sagt inte lyfter ett finger (skolan kan intyga detta) Så jag borde vara den som isf gör en anmälan, då hon säger hon inte har råd, jag är den som sköter barnets hälsa, skolgång etc.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att ni har gemensam vårdnad om barnet och att barnet bor stadigvarande hos sin mamma.

Underhåll

Regler om underhåll regleras av 7 kap Föräldabalken (FB).

Enligt 7 kap 1 § FB ska föräldrarna gemensamt svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt utifrån barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Vidare framkommer i 7 kap 2 § att en förälder vars barn inte stadigvarande bor hos denne, ska betala underhållsbidrag tid till barnet, detta fastställs genom avtal eller dom.

Det innebär att en förälder som har en bättre ordnad ekonomi ska bidra till mer omkostnader för barnet än en förälder som har det sämre ekonomiskt ställt. Bedömningen ligger i ordet "skäligt".

Orosanmälan

Rättsligt regleras orosanmälan i 14 kap 1c § Socialtjänstlagen (SoL). Vem som helst kan göra en anmälan till Socialtjänsten. Däremot innebär inte en orosanmälan automatiskt att ett ingripande kommer att ske. Enligt 11 kap 1a § SoL ska Socialtjänsten först och främst utreda om det föreligger några skäl för att barnet är i omedelbart behov av skydd. Socialtjänsten gör också en förhandsbedömning och om de därefter bedömer att det finns risk för att barnet far illa så inleds en utredning.

Att göra en orosanmälan på falska grunder kan utgöra ett brott och är straffsanktionerat i 15 kap 6 § Brottsbalken (falsk angivelse).

Sammanfattningsvis

Jag förstår att det är en svår situation att befinna sig i. Sammanfattningsvis kan man säga att det finns en underhållsskyldighet för föräldrar gentemot sina barn, men exakt hur denna ser ut kan jag dessvärre inte säga utifrån informationen i frågan, men det som görs är en skälighetsbedömning. I första hand råder jag dig att försöka tala med mamman och komma överens. Skulle ni inte komma överens så råder jag dig att vända dig till tingsrätten för att få hjälp med att avgöra hur underhållsskyldigheten ska se ut. Du kan också kontakta en jurist/advokat som är specialiserad på denna typen utav frågor.

Vad gäller orosanmälan så kan jag lugna dig med att du inte behöver vara orolig så länge du inte har gjort ditt barn illa på något vis. Föreligger inga omständigheter som talar för att barnet skulle ha råkat illa ut så kommer inget ingripande ske, du kan alltså inte bli straffad enbart för att någon gör en orosanmälan. Jag råder dig att kontakta socialtjänsten och förklara situationen, att du är orolig och på vilka grunder som mamman kan tänkas ha gjort en orosanmälan mot dig.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare