Vad händer om en maka går bort?

Hej.

Om jag och min sambo gifter oss och sen vad händer om en av oss går bort?

Vi har inga barn tillsammans.

Jag har ett barn och han har 2 barn alla är över 18 år.

Vi äger ett hus med 50% var.

Vi har bil båt mc moped som står i hans namn tillsammans.

Han har ett företag AB.

Om vi vill att den som inte går bort ska ärva så mycket som möjligt av allt vad behövs då skrivas i ett testamente.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din din information som att den gäller vad som skulle hända med era tillgångar om en av er går bort efter att ni gift er samt vad ett testamente ska innehålla för att den som överlever den andre ska ärva så mycket som möjligt? Om jag har tolkat dig fel så är du välkommen in med en ny!

Tillämpligt lagrum

Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller?

När/om ni gifter er kommer samtliga era tillgångar som ni förvärvat tillsammans att benämnas giftorättsgods. Motsatsen till detta benämns enskild egendom. Genom att upprätta ett äktenskapsförord vid ett giftemål kan ni ange om viss gemensam egendom ska vara enskild egendom istället och således inte betraktas som giftorättsgods när någon av makarna avlider. Om ni skulle behöva hjälp med att skriva ett äktenskapsförord kan jag tipsa om vår betaltjänst här på Lawline.

Era barn som ni har från tidigare förhållande (så kallade särkullbarn) kommer alltid att inneha en arvsrätt oavsett vad ni bestämmer. Det betyder att även om ni bestämmer att den andra makan ska ärva allt så kommer era barn att ärva från den av makarna som avlider.

Det ni skulle kunna göra är att testamentera era tillgångar till er respektive att ärva allt. Om ni gör det kommer barnen i och för sig ändå att ha rätt till sitt arv (50 %), men de måste påkalla jämkning av testamentet för att aktivera sin laglott, vilket framgår av 7 kap. 3 § första stycket ÄB.

Jag kan inte säga vad som exakt ska stå i ett testamente för att få ut maximalt av tillgångarna men jag råder dig/er att kontakta sakkunniga jurister som ägnar sig åt sådan verksamhet för att få mer noggrann hjälp.

Slutsats

Barnet/barnen till den som avlider kommer alltid ha rätt till arv oavsett vad ni bestämmer. Om du vill ha hjälp med vad ett testamente ska innehålla så ta kontakt med erfaren och sakkunnig jurist för noggrann hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare