FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/04/2018

Vad händer om en förälder med ensam vårdnad avlider?

Hej!

Vad händer om jag som ensam vårdnadshavare går bort?

Jag är gift med en man som inte är barnens far.

Blir han automatiskt ny vårdnadshavare?

Om inte, kan man då skriva ett dokument där det framgår att så är min önskan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag strukturerar upp svaren på dina frågor nedan så du enkelt kan följa vad som gäller.

Tillämpligt lagrum

6 kap. Föräldrabalken (FB).

Vad gäller?

Man utgår alltid från vad som är bäst för barnet och om du som ensam vårdnadshavare avlider ska i första hand barnets/barnens far/mor bli vårdnadshavare. Men, det finns en inskränkning här och detta gäller endast om denne anses lämplig som förälder (som jag sa, man utgår från barnets bästa). Om denne inte anses som lämplig förälder ska rätten utse en eller två vårdnadshavare till barnet/barnen enligt 9 § andra stycket FB.

Om du anser att din sambo skulle bli en bra förälder till barnen så föreslår jag att du skriver ner detta i ditt testamente. Domstolen ska ta hänsyn till vad den avlidne har testamenterat när det kommer till hur vårdnaden ska ses över, se 10a § FB.

Slutsats

Om du som har ensam vårdnad avlider tillfaller enligt HR vårdnaden till den efterlevande föräldern. Detta kan dock inskränkas om denne inte är lämplig som vårdnadshavare. Om du vill att det ska framgå för domstolen att din man (barnens styvfar) skall bli vårdnadshavare föreslår jag att du för in det i ditt testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Välkommen med fler frågor till oss på Lawline!

Önskar dig allt gott.

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare