Vad händer om en arvinge avlider innan arvskiftet?

Hej! Min mamma har gått bort o vi var 3 syskon som skulle ärva. Nu gick en av mina systrar bort innan vi hann göra bouppteckningen o arvskiftet efter mamma klart. Men nu är bouppteckningen godkänd o klar. Så nu undrar jag hur jag gör med arvskiftet... måste jag sätta in min syster arv till hennes dödsbo eller kan jag ge arvet direkt till min systers 2 barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från reglerna i ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

För att ha rätt till arv måste man ha överlevt arvlåtaren. Eftersom din syster fortfarande levde när din mamma gick bort så har din syster rätt till arv (enligt 1 kap. 1 § ÄB). Detta betyder att din systers del av arvet från din mamma kommer tillfalla systerns dödsbo.

Eftersom din syster avled efter din mamma blir inte din systers två barn arvingar till din mamma, utan arvingar till din syster. Barnen blir därför inte heller dödsbodelägare i din mammas dödsbo, utan i din systers. (18 kap. 1 § tredje stycket ÄB).

Alltså måste du sätta in din systers arv till hennes dödsbo, så att det blir en del av din systers kvarlåtenskap.

Jag beklagar sorgen och hoppas att svaret varit till din hjälp! Om det fortfarande skulle finnas några oklarheter är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare