Vad händer om arvingar inte godkänner testamente?

Min särbo hade 2 syskon. Han skrev testamnet 1 tillsammans med en advokat där hans egendom delades i tre delar. När syskonen fick testament vände dem ryggen till min särbo och vi ensamma kämpade mot hans sjukdom och döden. De kom aldrig på besök inte ens när slutet närmade sig.

Min särbo ångrade sig efter några månader testament 1 och bad mig att ringa hans advokat för att ändra testamentet. Nu vill han lämna allt till mig. Detta gjordes och han bad mig att hålla hemligt. Han skulle ha det sista ordet och hämnades. Vid hans bortgång då fick hans syskon veta om ändringen. De blev rasande och nu vägrar dem att signera testament: varken ja eller nej. De tänker inte heller gå till domstol. De var med i bouppteckning och pratade med advokaten som sa att det fanns inga tecken på att min särbo var under min inflyttande. Min särbo skulle alltid bestämma och göra som han vill. Vad händer nu om de aldrig skriver på de

testamentet? Det finns ett hus som förfalla och jag har fått nycklarna. Just nu river jag sönder alla hans privata papper för att ingen skall skada honom. Systern har fått vad hon velat ha från huset. Det finns inget värde i huset!!

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag förstår din fråga rätt så undrar du vad som händer om din särbos legala arvingar inte godkänner hans testamente. Först och främst ska sägas att testamentets giltighet inte i sig beror på om arvingarna (syskonen) godkänner det. För att du ska kunna göra testamentet gällande krävs alltså inte att arvingarna skriver varken ja eller nej på testamentet. Ett godkännande av testamentet har bara relevans i den aspekten att syskonen, om de hade undertecknat och därmed godkänt testamentet inte hade haft rätt att klandra testamentet i domstol. Du skriver dock att syskonen inte tänker gå till domstol och jag tolkar det som att de därmed inte tänker klandra testamentet. (Med klander av testamente menas att man väcker talan angående testamentets giltighet.) Anledningen till att man vid bouppteckningen ville att arvingarna skulle skriva på testamentet kan också ha varit för att säkra bevis på att de delgivits testamentet. Enligt ärvdabalken (ÄB) 14 kap. 4 § ska nämligen testamente delges arvinge genom överlämnande av testamentshandlingen i bestyrkt avskrift. (Sen ska testamentet visserligen tas in i, eller bifogas som bestyrkt kopia i bouppteckningen efter den avlidne, se ÄB 20 kap. 5 §.) När arvingarna på det sättet blev delgivna testamentet har de sex månader på sig att väcka talan om testamentets ogiltighet, se ÄB 14 kap. 5 §. Det verkar som sagt inte som att syskonen tänker väcka talan men om du vill vara på säkra sidan så avvaktar du sex månader, sen har de inte längre rätt att klandra testamentet. Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare