Vad händer när låntagaren är arvinge till långivaren?

Hej, jag behöver rådgivning. Min syster har utan min vetskap tagit ett stort lån (uppe i ca 180.000 kr) av vår biologiska pappa. Skulden bara växer och de lånar mer pengar varje månad. Pappa hade egentligen tänkt gå i pension snart, men måste fortsätta arbeta då dessa lån har tagits som förskott på livförsäkring via hans pension och även från hans privata sparande. Den ekonomiska situationen för min syster är ansträngd och hon har ingen stadig inkomst. Det finns risk att hon och hennes familj inte kommer att kunna betala av denna skuld medan vår far är i livet. Denna skuld är inte dokumenterad på något vis juridiskt. Hur ska jag gå vidare? Kan pappa skriva ett skuldebrev ihop med min syster och vad är då viktigt att den innehåller? Jag vill ej se min pappa bli fattigpensionär nu pga detta och är mån om att det juridiska är i ordning ifall/om vår pappa inte är i sina sinnes fulla bruk när han blir äldre. Kan vi skriva in att det ses som förskott på arv om de ej kan betala av skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arvinge har du ingen bestämmanderätt över din fars ekonomi, även om det är ditt arv det rör. Tills din far avlider får han göra vad han vill med sina pengar. Det är däremot generellt väldigt fördelaktigt att skriva ett skuldebrev med summan som är utlånad samt eventuell ränta. Speciellt eftersom det är tveksamt huruvida din syster kommer kunna betala tillbaka skulden. Då kommer nämligen fordran gentemot din syster gå i arv. Du kan alltså ärva en del av fordran mot din syster om den inte är betald när din far avlider.

Om summan din far ger till din syster är ett lån kommer detta inte räknas som förskott på arv eftersom du istället ärver en del av fordran och skulden kvarstår. Skulle en del av summan han ger till din syster däremot anses vara gåva så kommer detta anses som förskott på arv och räknas av din systers del av er fars arv. Det är därför väldigt viktigt att din far och din syster skriver skuldebrev om pengarna så att det inte blir konflikt om vad som är fordran och vad som ska räknas av som förskott av arv.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare