Vad händer när förskolepersonalen anmält till socialtjänsten?

Hej,

Jag är helt chockerad över att få ett samtal av rektorn från förskolan som säger att de har gjort en anmälan till socialen gällande bristande omvårdnad av mitt barn.

Ett av argumenten är för små kläder och ett annat sår på händerna.

Hon har splitt nya vinterkläder, vinterstövlar , massa par vantar mm.

Hon har liksom jag astma, eksem och allergi. Jag har läkarkontakt och har krämer utskrivna till henne och några av dessa ligger placerade på förskolan. Jag är ensam vårdnadshavare till min dotter och träffar därmed personalen två gånger per dag. Hon har varit där i ett och ett halvt år och hennes storasyster har varit där i ett år. Jag skulle gärna ha kontakt med er , jag är chockerad över detta och så är även hela min familj som är väldigt engagerade i min dotter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag vill inleda med att jag beklagar din situation, jag förstår verkligen att det kan kännas jobbigt. Jag kommer här redogöra något generellt om vad som gäller. Vill du därefter ha fortsatt kontakt med oss på Lawline så är du varmt välkommen. Du kan kontakta oss på följande länk: https://lawline.se/boka

För min redogörelse kommer jag använda mig av skollagen (SL) och socialtjänstlagen (SoL).

Förskolepersonalens anmälningsskyldighet

Den som är anställd på bl.a. förskola har en skyldighet att anmäla till socialtjänsten om man känner oro eller fattar misstanke om att ett barn far illa (29 kap. 13 § SL) (14 kap. 1 § SoL). Det är mycket sannolikt på grund av denna skyldighet som personalen har skickat in anmälan i ditt fall, även om den kan vara omotiverad.

Blir förskolepersonalen oroliga eller fattar misstanke om att din dotter far illa på grund av eksemen på händerna som verkar misstas för sår samt för små kläder så ska de alltså anmäla på grund av deras skyldighet enligt lag.

Vad händer efter en anmälan?

Nu har anmälan skett och jag kan då tänka mig att du undrar över vad som händer nu, vilket kanske även är anledningen till kontakten med oss.

När en orosanmälan kommer in till socialtjänsten har socialtjänsten en utredningsskyldighet (11 kap. 1 § SoL). När de genomför denna utredning ska de alltid se till vad som är barnets bästa (1 kap. 2 § SoL). Utredningen kan inte stoppas när en anmälan väl kommit in, utan ska genomföras och det är för barnets skull.

Utredningen är till för att kartlägga din dotters situation. Kommer socialtjänsten fram till att det finns behov av insatser kommer de gå vidare där. Finner socialtjänsten dock att det inte finns anledning till oro så kommer de avsluta utredningen utan vidare. I ditt fall verkar oron inte vara motiverad och det är därför sannolikt att utredningen läggs ned, även om den måste ske. Notera här att det är min bedömning utifrån det du skrivit, och inte något slutligt svar på vad som kommer ske.

Hoppas du fått lite klarhet, du är varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare