FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/08/2018

Vad händer med vår gemensamma bostad vid en skilsmässa?

Hej

Liten fråga

Jag och min man har varit gifta i 15 år och han ägde det huset vi fortfarande bor i när vi gifte oss, vi har inga äktenskapsförord, inga barn.

Vad skulle hända med fastigheten om vi skiljde oss, får han 100% av huset eller delas det 50% var då vi är gifta.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa ska all egendom som är giftorättsgods delas lika mellan makarna genom en bodelning. Makarnas enskilda egendom ska dock inte delas, utan behålls i sin helhet av respektive make.

Egendom kan bli enskild på flera sätt, exempelvis:

- äktenskapsförord

- gåva med villkor om att egendomen ska vara enskild

- arv med villkor i testamentet om att egendomen ska vara enskild

- sådant som trätt istället för egendom maken förvärvat genom något av de ovanstående sätten (se 7 kap 2 § äktenskapsbalken, här)

Då ni inte har ett äktenskapsförord kan huset såklart inte ha blivit din makes enskilda egendom genom ett sådant. Ni ska alltså dela 50/50 på huset vid en eventuell skilsmässa, så länge huset inte är enskild egendom genom något av de andra sätten. Detta innebär att om din make bor kvar i huset efter en eventuell skilsmässa, har du rätt att få halva husets värde i annan egendom. (se 11 kap 7 och 10 §§ äktenskapsbalken, här)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare