FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/12/2021

Vad händer med vår bostad som min sambo ensamt äger om vi separerar?

Hej! Jag har en komplex fråga. Jag och min sambo har de senaste 3 åren bott i hus som vi köpte för att flytta in i tillsammans i Åkersberga. Vi har också en dotter på 15 månader. Däremot var jag fortfarande skriven i Lund ett år efter att vi flyttade in i huset (eftersom jag har lägenhet där som jag ville ha som back-up eftersom vårt förhållande varit lite sådär på sistonde). Det är min sambo som står på huset och lånet och det är hon som betalade insatsen på 3 miljoner för pengar hon fått från sina föräldrar plus lån på 2 miljoner. Vi har inget samboavtal. Nu har vi varit nära att separera flera gånger, men just nu vill hon sälja huset och köpa en billigare lägenhet, och att vi i det nya köpet gör samboavtal där jag avsäger mig all delningsrätt. Hon säger också att jag skall få max 1/5 av vinsten på huset när vi säljer detta huset (vinst på 1.5 miljoner) eftersom hon stod för insatsen. Stämmer det att hon skall ha hela vinsten motsvarande hennes insats? Om vi separerar, gäller bodelning 50/50 även om hennes föräldrar hjälpte till med det mesta av insatsen? Det verkar från mig som att hon försöker undvika delningsrätten genom att först skaffa mindre lägenhet med risken att hon gör slut när vi väl flyttat. Hon försöker tvinga mig att skriva under idag att vi säljer och det blir rätt otrevlig stämning om jag inte gör det, finns det något bra att tänka på här för att skydda mig (och henne)? Vad gäller om vi först säljer huset och sen direkt efter (inom 1-2 år) separerar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är sambolagen (SamboL). Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar.

Ett samboförhållande upphör exempelvis när samborna flyttar isär, 2 § 1 st. 2 p. SamboL. När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra ska, på begäran av någon av samborna, den s.k. samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning och en sådan begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, 8 § SamboL. Det är endast sambornas gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom under förutsättning att egendomen har förvärvats för gemensam användning och inte utgör någons enskilda egendom, 3 § SamboL. Med bohag avses föremål som soffor, bord, köksgeråd och annat dylikt, vilket innebär att bilar, båtar, kontanter, värdepapper, konst m.m. inte kommer att bli föremål för någon bodelning. Det ska dock noteras att sambor får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de även ändra på vad som tidigare överenskommits. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda parter, 9 § SamboL. Om formkraven inte är uppfyllda blir överenskommelsen ogiltig.

Men enligt uppgift finns inget samboavtal träffat mellan er och eftersom huset förvärvats för gemensamt bruk är utgångspunkten att värdet på huset ska hälftendelas och detta alldeles oavsett om din sambo från början ensamt stod för köpeskillingen och idag också är ensam lagfaren ägare till fastigheten. Frågan avseende bohaget och vad som däri ska ingå i bodelningen får dock hänskjutas till vårt kommande telefonsamtal eftersom det är omöjligt för mig att veta exakt när möblemang och annat dylikt införskaffades. Men generellt gäller att vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses ha skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Det avgörande blir helt enkelt om avsikten med förvärvet har varit att egendomen skulle nyttjas tillsammans, se prop. 1986/87:1, s. 257.

Din sambos skulder ansvar hon i princip själv för. Du har således ingenting med hennes bolån att göra. Däremot har din sambo rätt att från hennes samboegendom, exempelvis huset, avräkna så mycket som behövs för att täcka skulderna. I 13 § 1 st. SamboL stadgas att vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen ska från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde. Det sistnämnda är viktigt. När samboegendom ska fördelas ska alltså bodelningen göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena såg ut den dag då samboförhållandet upphörde, 8 § 1 st. SamboL. Det som återstår av samboegendomen, efter att avdrag gjorts för att täcka skulderna, läggs sedan samman för att därefter värdemässigt delas lika mellan er, 14 § SamboL. Slutligen sker den s.k. lottläggningen. I 16 § SamboL sägs att med ledning av de andelar som har beräknats för samborna ska samboegendomen fördelas mellan dem på lotter. Det ankommer alltså på er själva att bestämma vem som ska få vad. Om lotten för någon blir större än andelen måste den som har fått egendom till ett för stort värde kompensera den andre genom att utge en skifteslikvid, dvs. en kompensation motsvarande mellanskillnaden. Men i grunden har du rätt; Om ni separerar ska värdet av all samboegendom, efter avdrag motsvarande era respektive skulder, hälftendelas.

När det sedan gäller din sambos planer att sälja huset, dvs. er gemensamma bostad, i förväg kan följande anföras. I 23 § 1 st. 1 p. SamboL anges att en sambo inte får utan den andra sambons samtycke avhända sig, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta en bostad som utgör samboegendom. Med begreppet "avhända sig" avses de traditionella fången, alltså försäljning, byte och gåva. Den nyss nämnda regeln (rådighetsinskränkningen) är viktig eftersom köpeskillingen, till skillnad från vad som gäller inom ramen för ett äktenskap, inte ingår i bodelningen mellan sambor. Faktum är därför att din sambo inte ens är skyldig att förse dig med en 1/5 av överskottet. Tvärtom skulle du potentiellt kunna gå helt lottlös om huset såldes innan samboförhållandet upphörde, vilket som sagt beror på att kontanter inte utgör samboegendom och det är ju endast den typen av egendom som ska bodelas när ett samboförhållande upphör. Du besitter med andra ord en slags vetorätt, vilken du givetvis ska nyttja genom att först upplösa samboförhållandet. Notera dock att jag inte vet vad som sades när din sambo fick pengar av sina föräldrar för att köpa er nuvarande bostad. Om det exempelvis i samband med gåvan (överföringen av pengarna) upprättades ett gåvobrev i vilket det angavs att dessa skulle utgöra hennes enskilda egendom kommer dessa att falla utanför bodelningen och det gäller även sådant som trätt i egendomens ställe, dvs. huset. I 4 § 1 p. SamboL sägs nämligen att till samboegendomen räknas inte egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Eftersom du har betalat för ett Express24-ärende misstänker jag att du önskar en ganska så skyndsam återkoppling. Jag kommer därför att ringa dig redan nu på måndag den 27/12 kl 17.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare