Vad händer med testamenterad egendom då testator gifter sig?

Vi har en släktgård som min mamma äger. Hon har testamenterat den till mig. Hon ska nu gifta sig med en som inte är svensk medborgare. Om han vägrar skriva på äktenskapsförord om enskild egendom kan han då ärva släktgården om hon avlider före honom trots att hon testamenterat den till mig?

Och vid en ev. skilsmässa kan han kräva att få halva gården eftersom de avser att bo där?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

För att gården ska vara enskild egendom krävs ett äktenskapsförord som uttrycker detta. Gården blir annars giftorättsgods och kommer vid en bodelning, antingen via skilsmässa eller om en make har dött, fördelas mellan makarna. Detta kommer ske oberoende av om din mamma har testamenterat gården till dig eller inte.
Det kan alltså resultera i att du i slutändan inte får ut gården i arv eftersom att den vid bodelning har övergått till hennes make. Se 7 kap 1,2,3§§ äktenskapsbalken,
Jag rekommenderar alltså starkt att din mamma skriver ett äktenskapsförord.

Om din mamma skapar ett äktenskapsförord och testamenterar gården till dig kommer du ha rätt till gården då hon går bort. Du kan också välja att avstå från ditt arv tills dess att hennes make går bort och då sedan ta del av arvet. Se 3 kap 1§ ärvdabalken.

Hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare