Vad händer med sommarstugan om jag och min sambo separerar?

Hej min mamma äger en sommarstuga och vill sälja den. Den är värderad till 650 000 och hon har lån kvar på 350 000. Jag skulle vilja köpa den tillsammans med min sambo . Kruxet är att jag inte kan ta lika stort lån som han så han kommer kunna lägga mer pengar på den i lånet än jag. Hur blir det då om vi separerar och stugan ägs av oss båda, stugan vill jag ska stanna i familjen och inte till min sambo. Kan man skriva ett samboavtal som gör att jag får behålla stugan om vi skulle dela på oss. Hur går jag tillväga då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Ifall du och din sambo separerar är reglerna i sambolagen tillämpliga. Det som enligt sambolagen utgör samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § sambolagen). I 7 § sambolagen stadgas att egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål inte är samboegendom. Ett fritidshus är således inte samboegendom.

Det är bara samboegendom som, enligt huvudregeln, ingår i en bodelning (8 § sambolagen). Ifall du och din sambo skulle separera skulle ägandeförhållandena avseende sommarstugan vara likadana som innan separationen. Samboavtal kan inte utöka vad som ska räknas som samboegendom (9 § sambolagen).

Sammanfattningsvis skulle du och din sambo fortfarande äga stugan gemensamt ifall ni separerar. Ifall du vill ha ensam äganderätt till stugan i det fallet får det avtalas om på annat sätt, genom att du exempelvis köper ut honom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare