Vad händer med skulderna vid dödsfall?

Om en person är ensam och har bankskulder så dör personen vad händer med bankskulderna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om personen ifråga själv står på alla lån/skulder och han eller hon senare avlider ska skulderna lösas mot tillgångarna i dödsboet. Om tillgångarna i dödsboet inte räcker till för att betala av skulderna kommer ingen att ärva den resterande delen av skulden. Man skulle kunna uttrycka sig som så att skulden skrivs av och försvinner när innehavaren av skulden har avlidit.

På ovanstående sätt är det även om personen har efterlevande arvingar. Finns det skulder kvar som inte har täckts av tillgångarna i dödsboet blir inte arvingarna betalningsskyldiga för skulden. På samma sätt blir det också om personen i fråga har en make/maka ifall de gäller en skuld som personen har för sig själv.

Sammanfattningsvis kommer alltså skulden först och främst att lösas mot tillgångarna i dödsboet. Ifall skulden är högre än dödsboets tillgångar kommer resterande skuldbelopp att skrivas av. I Sverige råder nämligen en princip om att skulder inte ska ärvas, såvida man inte har gemensamma lån/skulder - då ansvarar man solidariskt för dessa.

Hoppas ovan angivet svar är till din hjälp och om inte, är du mer än välkommen att kommentera i kommentarsfältet nedan!

Hälsningar,

Josefin LindRådgivare