FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/05/2017

Vad händer med pengarna på mina konton vid en bodelning?

Hej,

Jag och min fru har tänkt att börja investera gemensamma pengar i fonder och aktier.

Fråga 1:

Vad händer om det skulle bli skilsmässa och vi separerar? Delas samtliga tillgångar (pengar på kontot) lika mellan oss båda trots att det är jag som öppnat och står som "ägare" för dessa konton?

Fråga 2:

Vem bli ägare till de aktier/fonder som ännu inte är sålda?

Exempelvis på konton som är öppnade i mitt namn men som kommer att investeras med gemensamma pengar:

* Sparkonto (i mitt namn)

* Aktiekonto (i mitt namn)

* Fondkonto (i mitt namn)

Tack på förhand för era svar! // Adam

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

All egendom som du och din fru äger är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7:1 Äktb). Att du står som ensam innehavare av ett konto spelar ingen roll, pengarna eller aktierna utgör fortfarande giftorättsgods så länge ni inte gjort den till enskild egendom.

Egendom kan göras till enskild egendom på ett antal olika sätt vanligast är att det sker genom äktenskapsförord eller genom villkor vid gåva/testamente (7:2 Äktb).

I ditt fall verkar det inte som att ni skrivit något äktenskapsförord för att göra aktierna till din enskilda egendom, tanken verkar vara att ni ska spara pengar gemensamt. Vid en eventuell separation skulle tillgångarna i det här läget utgöra giftorättsgods och därmed ingå i bodelningen (10:1 ÄktB).

När man har räknat ut summan av vad vardera make ska få vid en bodelning är nästa steg att fördela egendomen på ”lotter”. Vid den s.k lottläggningen har vardera make rätt att i första hand få den egendom som denne äger (11:7 ÄktB). Man kan alltså säga att du har förtur till kontona vid en bodelning eftersom du står som kontoinnehavare. Är det dock så att du äger mer egendom än din fru kan du behöva ge henne egendom upp till hennes uträknade andel i boet. Det är valfritt om du då vill ge henne egendom till det värdet eller ge henne pengar (11:9 ÄktB).

Sammanfattningsvis kommer pengarna och aktierna på de olika kontona alltså att ingå vid en bodelning så länge de inte görs till enskild egendom genom äktenskapsförord.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare