Vad händer med mitt migrationsärende om reglerna ändras efter det att jag skickat in min ansökan?

hej jag har redan ansökt om svenska medborgarskap. om nya lagar kom i kommande framtid om svenska språket. den här regeln gäller mig eller inte?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Detta är inte ett tydligt ja- eller nej svar:

Vanligtvis så ska ditt ärende prövas enligt de regler som fanns när du skickade in din ansökan. Detta står inte i någon lag utan det är en princip som man jobbar efter.

Men det kan finnas undantag:

Innan de nya reglerna blir gällande så kan de skrivit regler som gäller "under tiden". Dessa "under tiden" regler kan innebära att de får lov att bortse från att pröva din ansökan enligt de gamla reglerna.

Mitt råd till dig:

Jag vet inte vilka regler det är som kan komma att ändras så det är svårt att hjälpa dig närmare. Jag föreslår att du pratar med Migrationsverket och frågar vad som kan påverka bedömningen, så att du vet i förväg!

Hoppas detta har hjälpt lite och att det löser sig! Lycka till med din ansökan och hör gärna av dig igen om du skulle ha fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare