Vad händer med mitt körkort om jag döms för narkotikabrott och har prövotid?

Hej! Jag blev tagen av polisen i göteborg när jag var ute för första gången, och hade kanske runt 1 gram kokain på mig. Nu till min fråga.. Hur kommer det bli med mitt körkort osv? är 19 år och har fortarande prövotid. Men jag har erkänt till brott och allt sånt och jobbat så bra jag kunnat med polisen. Har inget tidigare i mitt register och aldrig blivit tagen för något innan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du innehaft narkotikan för eget bruk och inte haft för avsikt att överlåta eller bjuda, aktualiseras narkotikabrott på grund av innehav (1 § 1 stycket 6 punkten och 2 stycket narkotikastrafflagen). Beträffande kokain finns det praxis från Högsta Domstolen som gett riktlinjer för var gränsen går mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden. Högsta Domstolen har uttalat att gränsen går vid 0,6 gram kokain, men det är inte bara mängden som avgör (NJA 2008 s. 653). Hur länge du haft narkotikan i din besittning och om den endast var avsett för eget bruk är sådana faktorer som också räknas in. Det är svårt för mig att avgöra om ditt innehav kommer att räknas som ringa eller inte, eftersom jag inte vet alla omständigheter.

Gällande ditt körkort kan Transportstyrelsen återkalla ditt körkort om du bedöms brutit mot regler gällande ett nykterhetshänseende (5 kap. 3 § Körkortslagen). Du blir dock inte automatiskt av med körkortet om du blir dömd för narkotikabrott. För att Transportstyrelsen ska kunna göra ett körkortsingripande krävs att det görs en utredning som ger en helhetsbild av dig och din situation samt att utredningen visar att det finns en risk för misskötsamhet i nykterhetshänseende. Visar utredningen inget annat än att narkotikabruket varit en engångsföreteelse kan du inte få ditt körkort återkallat (5 kap. 3 § 5 punkten Körkortslagen). Skulle utredningen visa att du har ett drogmissbruk skulle det dock med stor sannolikhet leda till att ditt körkort återkallas. Transportstyrelsen gör alltså en samlad bedömning och tar beslut utifrån vad som framkommer under utredningen. Om du fortfarande har prövotid innebär det att om ditt körkort skulle bli återkallat behöver du göra ett nytt förarprov (uppkörning + teoriprov) för att kunna få tillbaka ditt körkort när spärrtiden (tiden då körkortet är återkallat) är över.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare