Vad händer med mina semesterförmåner när jag byter anställning inom samma företag?

Hej

Jag har varit anställd på ett bemanningsföretag allmän visstids anställning heltid i 17 månader och har 34 betalda semesterdagar sparade.

Nu tar anställningen slut och dom vill anställa mig på timmar vid behov istället från 1/3.

Min fråga är ska inte dom betala ut mina semesterdagar när anställningen blir en ny på timmar.

Har jag rätt att få ut min semester månaden efter min heltidsanställning upphört och istället arbetar på timmar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga får man vända sig till semesterlagen som reglerar semesterförmåner.

Som huvudregel gäller att om en anställning upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning för dessa intjänade dagar (28 § semesterlagen).

Detta gäller dock inte om det innan anställningens upphörande "står klart att en ny anställning mellan parterna kommer att påbörjas i nära anslutning till den tidigare". I sådant fall ska anställningarna i semesterhänseende räknas som en enda anställning, det vill säga att du fortfarande har kvar dina "betalda semesterdagar". Detta förutsätter dock att den intjänade semesterledigheten inte redan har lagts ut, semesterersättning inte redan har betalats ut och att du har förklarat för arbetsgivaren att intjänade semesterförmåner ska överföras till den nya anställningen (30 b § semesterlagen).

Sammanfattning

Förutsatt att din arbetsgivare inte redan har lagt ut din semesterledighet eller betalat ut semestersättning, gäller att du har rätt till dina 34 betalda semesterdagar. Detta förutsätter dock att du har informerat din arbetsgivare om att dina intjänade semesterförmåner ska överföras till den nya anställningen.

Som utgångspunkt är det ytterst arbetsgivaren som bestämmer när semesterledigheten ska förläggas. Du har således inte rätt att ta ut dina intjänade semesterdagar när du vill.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Madeleine RunessonRådgivare