Vad händer med min sambos bostadsrätt om han dör?

Jag har flyttat till min sambos bostadsrätt. Lägenheten han har köpt själv. Vad händer om han dör först? Kan han testamentera ändå bostaden vi bor nu till sin bror? Jag har läst att i ett äktenskap en jämkning av bodelningen och ska räknas på en femårsperiod. Efter 5 år som gifta ska normalt allt giftorättsgods delas lika medan vid ett år som gifta ska endast 1/5 av det totala giftorättsgodset delas lika. Vad gäller sambo om bodelning? Ska man också räknas på en femårsperiod?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det som ingår i en bodelning mellan sambos är samboegendom (3 § Sambolag). Samboegendom är gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk. Det vill säga, om din sambo köpte sin bostadsrätt för att ni skulle bo där tillsammans så är bostaden samboegendom, men om han skaffade den innan ni planerade att bli sambos så är den inte samboegendom. Du kan fortfarande ha rätt att överta bostaden vid en separation om det finns särskilda skäl för detta (22 § Sambolag), men då måste du ha råd att köpa ut din sambo. Det finns ingen femårsregel för sambos på samma sätt som för gifta, men det finns en regel som anger att om det är oskäligt att den ena parten måste lämna ifrån sig väldigt mycket egendom så kan bodelningen jämkas (15 § Sambolag). Vad gäller testamente så är den som inte har barn fri att testamentera till vem den vill, och den som har barn har rätt att testamentera bort hälften av sin egendom till andra än sina barn. Det du som sambo har rätt till då är halva bostadens värde, om bostaden är samboegendom. Om bostaden inte är samboegendom har du ändå rätt till ett visst belopp om din sambo avlider (18 § 2 st Sambolag) som ändras för varje år men i år är 91 000 kronor.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare