Vad händer med min hyresrätt när min nuvarande hyresvärd går bort och fastigheten går i arv?

Hej.

Jag hyr ett hus som ligger på en fastighet där även ägarinnan till det hus jag hyr bor.

Dvs, på fastigheten ligger både hennes och det hus jag hyr.

Mitt kontrakt är inte tidsbestämt, och började löpa augusti 2018.

Jag har inte skrivit på att jag avstår från besittningsrätt.

Tanten jag hyr av är till åren kommen; vad händer med mitt kontrakt när hon dör (och hennes son m.fl ärver fastigheten)?

Jag är inte skriven på adressen där jag hyr huset.

Vänligen,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det händer ingenting särskilt när din nuvarande hyresvärds arvingar övertar fastigheten genom arv (eller testamente för den delen). Din hyresrätt kommer att bestå trots ägarskiftet.

Det finns vissa bestämmelser i jordabalken som reglerar förhållandet att fastigheter som hyrs ut överlåts till en tredje man. Då ska den gamla hyresvärden som regel förbehålla hyresrätten för den nya hyresvärden i samband med försäljningen. Om denne inte gör det och hyresgästen därigenom förlorar sin hyresrätt så kan den gamla hyresvärden bli skadeståndsskyldig gentemot hyresgästen.

Detta är dock inte en situation som kommer att drabba dig eftersom ett arv eller ett testamentsförfarande inte är en överlåtelse, utan ett familjerättsligt fång. När det kommer till familjerättsliga fång gäller hyresrätten mot den nya ägaren automatiskt, utan behov av förbehåll från den gamla hyresvärden. Om det, mot förmodan, skulle bli aktuellt med en överlåtelse istället (exempelvis genom att din nuvarande hyresvärd ger bort fastigheten) så kan det dock vara bra att påpeka detta för henne.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare