FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2018

Vad händer med makens spelskulder vid äktenskapsskillnad?

Hej,

Min väninna är gift och har precis fått veta att hennes man har dragit på sig spelskulder under det senaste halvåret.

De äger tillsammans en bostadstadsrätt vilken nu måste säljas. Den har ett troligt värde på ca 6 miljoner och är belånad till ca 3 miljoner. Jag har förstått att hon inte behöver ta över hans privata skulder vid en äktenskapsskillnad. Men hur blir det om hans privata skulder överstiger hans del av vinsten vid försäljning av bostaden? Kommer hennes förväntade halva vinst att "ätas upp" av hans eventuella skuld?

Min fråga är alltså om det kan det bli så illa att hon inte får hälften av de pengar som blir kvar efter försäljning, avbetalt bolån och inbetald skatt?

Tacksam för återkoppling/Maria

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Till att börja med svarar makar för sina egna skulder (se 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB)). De spelskulder som din väninnas make har tagit är han alltså ensam betalningsansvarig för. Din väninna kan därmed inte tvingas betala hennes makes skulder.

Vid äktenskapsskillnad

Om väninnan och hennes make emellertid skulle skilja sig ska som huvudregel en bodelning ske (se 9 kap. 1 § ÄktB). Vid en bodelning räknar man ihop summan av makarnas giftorättsgods (den egendom som ska ingå i bodelningen), gör avdrag för de skulder makarna har (s.k. skuldtäckning) och delar återstoden på hälften (se 11 kap. ÄktB).

Exempel
Mannen
Tillgångar: 150 000
Skulder:- 40 000
Netto: = 110 000

Hustrun
Tillgångar: 140 000
Skulder: - 20 000
Netto: = 120 000

110 000 + 120 000 = 230 000 att dela på. Makarna får därför häften var, dvs. 115 000.

Om makens skulder är större än hans tillgångar blir det han tillför till sammanslagningen noll. Det blir alltså aldrig ett minusbelopp från någon av makarnas sida. Det man delar på i sådana fall är de tillgångar som den andre makan har tillfört bodelningen.

Detta innebär att om den ena maken har mycket stora skulder, kommer stora delar av hans giftorättsgods tas i anspråk för skuldtäckningen och den andra maken får därmed släppa till en stor del av sitt giftorättsgods i delningen. Eftersom en sådan delning kan bedömas som oskälig kan skevdelningsregeln bli tillämplig (se 12 kap. 1 § ÄktB). Regeln innebär att man kan avvika från reglerna i 11 kap. så att en make får behålla mer av sin egendom.

Slutsatser

Utgångspunkten är att din väninna inte behöver betala för sin makes skulder. Om de emellertid skulle skilja sig kommer en bodelning ske och beroende på hur stora tillgångar respektive skulder makarna har kan väninnan bli tvungen att tillföra mer giftorättsgods till hälftendelningen än maken. Det innebär att samtidigt som hennes make använder sina egna tillgångar som täckning för sina spelskulder, kan väninnan bli tvungen att överföra en del av sina tillgångar till honom. Om maken har mycket stora skulder kan dock en jämkning enligt skevdelningsregeln bli aktuell.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare