Vad händer med lägenhetens värde när samboförhållandet tar slut?

Hej,

Jag och min sambo köpte en lägenhet som vi äger 50/50.

När köpet gjordes la jag in hela handpenningen som jag hämtade från försäljningen av min förra bostad. (Ca 500 000kr)

Då vi kommer separera och sälja lägenheten undrar jag om den insatsen jag la in vid köpet dras bort före vi delar på summan vi får vid försäljning.

Ex.

Förs pris 4 700 000kr

Insats - 500 000kr

Lån -3 900 000kr

Försäljningskostnader - 100 000kr

Att fördela 200 000kr

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om sambor och vad som sker med egendom i ett samboförhållande finns i Sambolagen (SL).

Det intressanta gällande egendom i samboförhållande är vad som händer om samboförhållandet tar slut. Då ska nämligen all samboegendom delas lika mellan samborna, om någon av samborna begär en bodelning (8§ SL). Frågan är alltså om huset räknas som samboegendom eller inte.

Sambornas gemensamma bostad och bohag är samboegendom, om det införskaffats för gemensamt bruk (3§ SL). Jag tolkar det som att ni köpt huset för att kunna bo i det tillsammans och därför ska det som utgångspunkt vara samboegendom. Som huvudregel spelar det ingen roll att du betalat insatsen med pengar från försäljningen av din förra bostad. Undantaget till detta är om din förra bostad skulle ha varit din enskilda egendom, genom exempelvis villkor i gåva eller testamente. Skulle så vara fallet aktualiseras reglerna om surrogat, vilka i många fall kan vara ganska komplicerade. Surrogatreglerna innebär att även egendom som trätt istället för enskild egendom ska anses vara enskild egendom och alltså inte ingå som samboegendom (4§ SL).

Under förutsättning att din förra bostad inte var enskild egendom och att surrogatreglerna alltså inte har aktualiserats ska er gemensamma bostad delas mellan dig och din sambo om någon av er kräver bodelning. Då kan du inte kräva ut eller räkna av din handpenning, utan lägenhetens värde ska delas lika mellan er.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare