Vad händer med lägenheten när sambos separerar?

Hej! Jag och min sambo ska separera och hyreskontraktet står i mitt namn. Jag har bott i lägenheten i 22 år och min sambo flyttade in för 11 år sedan. Undrar vad som gäller för att han vill inte flytta ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad gäller?
Vad gäller sambos så finns sambolagen som reglerar samboförhållande och sambos egendom. Jag kommer utgå från den när jag svarar på dina frågor.

Till att börja med utgår jag från att ni är sambos som i lagens mening, dvs. att ni är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen). I sin tur så upphör ett samboförhållande t.ex. när man flyttar isär (2 § sambolagen).

Vad gäller lägenheten så kan sambos gemensamma bostad betraktas som samboegendom, detta förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Eftersom du flyttade in i lägenheten över tio år innan din sambo flyttade in hos dig, så har inte lägenheten förvärvats för gemensam användning.

Då lägenheten inte räknas som samboegendom ska den inte räknas med i en eventuell bodelning (8 § sambolagen). Din sambo har alltså som utgångspunkt inte någon rätt till lägenheten. Däremot finns det vissa speciella fall då den andra sambon kan få ta över lägenheten, om sambon i fråga bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande ses som skäligt. Om ni inte har barn krävs även synnerliga skäl för att din sambo ska få överta lägenheten, vilket är ett högt uppsatt krav (22 § första stycket sambolagen).

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare