Vad händer med hyreskontraktet om ena sambon flyttar ut?

Jag och min sambo flyttade in i en hyresrättslägenhet tillsammans i mars 2018, båda står på kontraktet. Påverkas uppdelningen av denna lägenhet om jag flyttar ut under denna tid tills vi hittar en lösning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du och din sambo har valt att flytta isär och du undrar hur din flytt kommer att påverka hyreskontraktet.

Om ni båda står på kontraktet krävs det att ni gemensamt säger upp kontraktet för att du inte längre ska stå på kontraktet enligt 12 kap 3 § jordabalken. Om ni inte säger upp avtalet i sin helhet kommer du fortfarande stå på kontraktet vilket innebär att du fortfarande är betalningsskyldig för hyresavgiften. Det betyder även att din sambo inte kan kräva tillbaka din nyckel eller byta lås eftersom det skulle rubba din besittningsrätt till lägenheten. För att bestämma vem som ska få rätten att bo kvar i lägenheten kan du begära en bodelning enligt 8 § sambolagen. Bodelning görs av samboegendomen vilket enligt 3 § sambolagen utgörs av bostad och bohag, inget annat. Om man inte kommer överens privat om bodelning kan man vända sig till tingsrätten och begära en bodelningsförrättare. Vem som får bostaden är den som behöver den bäst beroende på omständigheterna, exempelvis kanske den ena sambon har vårdnaden över minderåriga barn.

Slutsatsen är således att din rätt till lägenheten inte kommer att påverkas bara av att du flyttar ut. Det krävs någon form av rättshandling för att påverka din nyttjanderätt till lägenheten.

Med vänliga hälsningar,

Claudia Perra-MorinRådgivare