Vad händer med hyresgästen när hyresvärden avlider?

Hej! Vad händer med mig när hyresvärden går bort?

Hon har barn, ärver dom automatiskt? Eller finns risk att jag blir uppsagd?

Vad gäller? Jag hyr av privat hyresvärd.

Eller är det en fråga jag kan fråga min hyresvärd, eller är det en dum fråga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresrätter regleras i Hyreslagen i 12 kap Jordabalken JB.

Om hyresvärden avlider
När en fastighetsägare (hyresvärd) avlider så övertar dödsboet samtliga tllgångar och fastigheter. Dödsbodelägarna kan sedan välja att säga upp hyresgästerna, enligt reglerna om uppsägning och uppsägningstid i JB 12 kap 3-18 §§ och besittningsskydd i JB 12 kap 45-52.

Hyresgästen
Hyresavtalet kommer att fortsätta gälla men dödsboet kommer att träda in i fastighetsägarens ställe som motpart i hyresavtalet, vilket gäller tills arvsfördelning sker.

Bedömingen i din situation
Då hyresvärden har barn (bröstarvingar) kommer de att ärva fastigheten. Hyresavtalet kommer alltså finnas kvar. Du har som huvudregeln rätt att ha kvar din hyresrätt med hänvisning till besittningsskyddet i JB 12 kap 46 §. Det innebär att du har rätt till förlängning av hyresavtalet, om det inte finns besittningsbrytande grunder. Dessa räknas främst upp i JB 12 kap 46 §, 45 § och 42 §, och gäller exempelvis om huset ska rivas eller genomgå större ombyggnad.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Mvh

Josefine WendeliusRådgivare