FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/07/2018

Vad händer med huset i skilsmässan?

Jag är gift och jag har köpt ett hus med min bror, huset ägs till 50% av mig och den andra 50% ägs av min bror, vi lever med min fru och min 17-årige son, nu måste vi skilja sig, min fru är 25% eller 50% av huset, med tanke på att 50% hålls av min bror? Hon lade inte pengar för att köpa den, det var min och min brors pengar. Så i händelse av skilsmässa, skulle du bli ägare till en del av huset ???

Så vid försäljning hur skulle det fungera ??? Om vi skiljer oss, kan jag vägra att sälja?

tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Om du och din fru skulle välja att skilja er ska ert så kallade giftorättsgods delas lika mellan er i en bodelning, efter att era skulder har dragits av (11 kap. 3§ ÄktB). Det som ska delas lika mellan er är alltså giftorättsgodset. Skulle huset ha gjorts till enskild egendom, exempelvis genom att ni har skrivit ett äktenskapsförord, ska det alltså inte delas lika mellan er och kommer inte påverkas av er skilsmässa. Skulle huset däremot vara giftorättsgods är huvudregeln att det ska delas lika mellan er. Din halva av huset ska alltså delas hälften på er, så att du och din fru får var sin 25% andel i huset. Vid en eventuell skilsmässa där huset är giftorättsgods kommer huset alltså bli uppdelat på så vis att du får 25% av huset, din fru får 25% av huset och din bror fortsatt äger 50% av huset.

Det finns också en specialregel kring just vem som ska få huset i en bodelning. Den maken som bäst behöver bostaden har rätt att få den i bodelningen (11 kap. 8§ ÄktB). Skulle det vara så att din fru exempelvis skulle få ensam vårdnad om er son och rätten anser att det är väldig viktigt att hon får bo kvar där finns alltså viss risk att hon får hela din del av huset, alltså 50%, så länge hon kan köpa ut din del genom att ge dig antingen annan egendom eller pengar.

Du undrar också om du kan vägra sälja huset. Skulle ni få 25% var av huset finns det en möjlighet för dig att köpa ut huset från din fru, genom att du ger henne annan egendom eller pengar för att du ska få ha kvar din 50% del i huset. På så vis kan du hindra en försäljning.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare