Vad händer med hus när sambo avlider?

Jag och min sambo äger halva huset var. Vad händer om en av oss går bort? Vi har barn på varsitt håll, jag två stycken och han har 3. Den av oss som lever kvar vill kunna bo kvar i huset. Hur blir det med arvslotter för barnen i så fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en av er går bort innebär det att barnen till den avlidne ärver dessa 50 % (2 kapitlet 1 § ärvdabalken). Detta innebär att barnen i fråga blir delägare av huset. För att garantera att det kvarlevande sambon får bo kvar i huset kan man lösa det på två sätt; antingen kommer den kvarlevande sambon köpa ut barnen, dvs betala dem för 50 % av huset de äger så att den kvarvarande sambon blir ensam ägare. Om den kvarvarade sambon inte har råd att köpa ut barnen kan barnen tvinga fram en försäljning (6 § samäganderättslagen). Det andra alternativet är att du och din sambo skriver ett testamente (9 kapitlet 1 § ärvdabalken) där ni skriver att den kvarvarande sambon ska sitta i orubbat bo. Detta innebär att barnen inte ärver på direkten.

I det fall ni formulerar ett testamente för att garantera att sambon får bo kvar i huset kommer detta påverka barnens arv. Här bör nämna att barnen har starka rättigheter vid arv. Barnen har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kapitlet 1 § ärvdabalken). För att barnen ska kunna få ut sin laglott när ni har skrivit ett testamente krävs det att barnen jämkar testamentet (7 kapitlet 3 § ärvdabalken). Detta innebär att om den avlidne sambon har fler tillgångar som täcker laglotten kommer huset ändå bli oberört, men om så krävs kan en försäljning tvingas fram ändå.

Mitt slutgiltiga råd är att du och din sambo tar kontakt med en jurist för att skriva ett testamente som kan anpassas efter eran situation.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare