FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/08/2018

Vad händer med hus, barn, lån och livförsäkring när min sambo dör?

Hej!

Min sambo är just nu svårt sjuk och det är tyvärr en stor chans att hon inte kommer att överleva. Vi har tillsammans två barn och vi lever idag tillsammans i en villa. Hur går det om hon går bort med hennes ägande av huset, tillfaller det mig och jag tar över hennes lån osv? Vad händer med de pengar som hon har i olika livförsäkringar, sparade osv. Tillfaller dem barnen eller hur blir det där? Blir jag automatisk förmyndare för barnen om hon går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar er situation och hoppas att ni ändå känner att livet är okej. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL) och föräldrabalken (FB).

Huset och lånen kommer att bli dina om ni köpt det för att ha tillsammans

Ert samboskap kommer att upphöra den dag hon inte längre lever (2 § 3 punkten SamboL). Det innebär att bodelning och liknande kommer bli aktuellt just den dagen. I bodelningen ska ert gemensamma hem och bohaget (alltså möbler etc.) ingå om ni köpt det för gemensamt bruk (3 § SamboL). Detta innebär att om ni köpt hemmet för att ha det tillsammans så ska det tillfalla dig och lånet likaså.

Sambor ärver inte varandra

Sambor ärver tyvärr inte varandra, vilket innebär att det är dina barn som kommer att få de pengarna som du pratar om. Du bör dock höra med försäkringsbolaget om vem som är förmånstagare i livförsäkringen - kanske kan ni ändra detta så att pengarna från denna går till dig.

Vårdnaden av barnen kommer att gå över på dig

När ena vårdnadshavaren dör, din sambo i detta fall, kommer vårdnaden att gå över på den andra föräldern (6 kap. 9 § första stycket FB). Det innebär också att du kommer att vara ensam förmyndare för barnen (10 kap. 2 § andra stycket FB).

Jag förstår att det är en tung stund, men jag hoppas att du känner att du fått svar på dina funderingar. Du är såklart välkommen att ställa en ny fråga om du behöver mer hjälp. Ta hand om er!

Varma augustihälsningar,

Clara WågefjellRådgivare