Vad händer med gemensamt ägd villa när ena sambon har gått bort?

Jag och min sambo har 2 gemensamma barn 14 och åtta år. Vi äger 50% var av vår villa. Nu har min sambo gått bort vad händer med villan. Det finns inget testamente eller samboavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det inte finns något testamente överhuvudtaget. All kvarlåtenskap (egendom efter din avlidne sambo) kommer således att fördelas enligt de lagregler som finns på området.

Vem ärver sambon
Eftersom det inte finns någon lagstadgad arvsrätt mellan sambor så ärver man inte varandra om man inte har reglerat saken genom ett testamente. Av ärvdabalkens bestämmelser framgår att det är den avlidnes bröstarvingar (alltså barn) som i första hand ärver denne och då med lika stor del var (2 kap. 2 § ÄB). Era två barn kommer alltså att ärva den hälft av villan som ägdes av din sambo.

Underåriga arvingar
Eftersom era barn är under arton år gamla är de underåriga i lagens mening (9 kap. 1 § Föräldrabalken, FB). De kan då tilldelas en god man av överförmyndarnämnden i er kommun, som tillfälligt företräder deras intressen - alltså vårdar deras rätt i boet vid boutredningen samt vid bodelningen och skiftet eller vid ingående av avtal om sammanlevnad i oskiftat dödsbo (11 kap. 2 § FB).

Angående underåriga som ärver en större summa pengar
Angående pengar som ett barn får genom arv görs det skillnad om beloppet överstiger ett så kallat prisbasbelopp, som idag ligger på 45 500 kronor men som höjs med 1000 kronor vid årsskiftet. I fall då arvet är högre än detta belopp är förälders rätt att förvalta barnets pengar begränsat och kontrolleras av överförmyndarnämnden genom kontrollerad förvaltning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare