Vad händer med gemensam bostad vid den ena partens bortgång i samboförhållande

Hej.

Jag lever i ett samboförhållande, med en man som är 31 år äldre än jag.

Vi har en son tillsammans som blir 2 i April.

Han har äldre barn sedan innan.

I och med att han har cancer, börjar man fundera på framtiden.

Oroliga tankar förstås om att inte kunna bo kvar i huset om han inte klarar kampen.

Vad som än händer skulle jag vilja bo kvar och låta vår son växa upp här.

Vad gäller och är kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Bostad

Jag tolkar frågan som ni har förvärvat villan tillsammans.

Eftersom ni är sambos utgör villan samboegendom i det fall ni har köpt villan tillsammans under ert förhållande. Med avsikt att använda den gemensamt 3 § sambolagen. Det gäller även om ni inte har samboavtal.

ARV

Ni är inte gifta, därför ärver du inte din partner, utan arvet ska fördelas lika mellan din partners barn. De är så kallade bröstarvingar 2 kap 1 § Ärvdabalken. Det spelar i det här fallet ingen roll om ett av barnen är från ett tidigare förhållande. Vid din partners eventuella bortgång ska en bouppteckning göras, där delen av eventuell skuld räknas av mot andel i villan. Vad som sedan återstår ärver barnen. Vill du då behålla huset måste du lösa ut barnen ur villan.

Genom ett testamente kan ni komma överens om att du ska få behålla villan, det gäller fortfarande att du måste lösa ut barnen i sådant fall. Förmodligen vill din partner att barnen ska erhålla hela hans kvarlåtenskap. Vi testamente har barnen alltid rätt till minst halva sin del av arvet. Den så kallade laglotten, se 7 kap 1 § Ärvdabalken.

Om du önskar hjälp med bouppteckning är du välkommen att vända dig till oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare