Vad händer med gemensam bostad om en sambo dör?

Hej! Min sambo står som ensam ägare på huset han köpte 2007. Vi hade då redan varit sambos i 8 år. Vi har 3 gemensamma barn och han har ett särkullbarn. Om han dör före mig har jag då rätt att bo kvar i huset? Måste jag på något sätt lösa ut huset från dödsboet? Eller kan hans särkullbarn helt enkelt börja bråka så jag blir utslängd och bostadslös? Om vi separerar och vi kommer överens om att jag får bo kvar i huset vad händer den dagen han dör? Har jag någon form av besittningsrätt? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv och sambor regleras i ärvdabalken och sambolagen.

Separation pga. sambo avlider

När en sambo avlider, och om den efterlevande sambon begär att en bodelning görs ( 8 § sambolagen) kommer endast samboegendomen att ingå i själva bodelningen, vilket således är bostad och bohag som inskaffats för gemensamt bruk. I ditt fall har din sambo köpt huset efter ni blivit sambos sen 8 år tillbaka, vilket innebär att huset räknas som gemensamt bruk och således ska vara med i en bodelning. Detta innebär att du kan ta över den gemensamma bostaden vid din sambos bortgång. Dock kommer du behöva lösa ut din sambos dödsbo för att få äganderätt till hela huset. Det som ägs av dödsboet kommer nämligen att fördelas genom arv till de arvsberättigade.

Men om man inte skulle anse att huset ses som samboegendom finns det ändå en chans för dig att få bo kvar i huset. Men för att det ska ske måste det anses vara skäligt, vilket regleras i 22 § sambolagen. Vanligtvis brukar det anses som skäligt att överta sin sambos bostad om man har barn tillsammans, vilket ni har.

"Vanlig" separation

Om ni skulle välja att separera kommer ert samboförhållande att upphöra. Om ni genom en bodelning bestämmer er för att du ska bo kvar i huset och således äga huset, kommer du behöva köpa ut din sambo. Detta innebär att vid hans död har han inget ägande kvar i huset, och huset kommer således inte anses vara en del av hans kvarlåtenskap. Detta innebär att huset ägs av dig och du kommer få bo kvar i huset.

Rekommendation

Men för att undvika eventuella konflikter rekommenderar jag dig och din sambo att upprätta ett inbördes testamente för att tydliggöra vad som sker när en av er går bort. Om ni skulle behöva hjälp med att upprätta ett testamente kan ni boka tid hos en av våra jurister. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare