FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2020

Vad händer med ett aktiebolag efter en bodelning?

Hej.

Min man har tillsammans med en till ett konsultbolag. Det är et AB. De äger 50% var. Nu ska jag och min man skriva ett äktenskapsförord. Detta äktenskapsförord behövs för att min man och hans företagspartner ska kunna skriva ett aktieavtal (tror jag det var). I det ska det stå att vi vid skilsmässa delar lika på vinsterna som tagits ut, men bolaget ska inte delas. Detta för att skydda bolaget och att min man ska kunna fortsätta jobba och äga 50%. Bolaget har de startat för ca 3 år sedan. Vi har varit gifta i 13 år. Vi har två barn under 18 år. Bolaget är värt några miljoner, lite oklart dock eftersom det är en konsultfirma och inte helt lätt att värdera. De växer med ganska snabb takt och är just nu ca 15 anställda, de rekryterar kontinuerligt och satsar på att bli "stora".

Nu till frågan. Om vi skiljer oss får jag hälften av vad som är på kontot för tillfället. Bra deal anser min man, men jag är skeptisk. Jag har ingen del i företaget som det är nu. Jag jobbar inte för det. Men företaget har ju byggts upp under vår tid tillsammans. Han har ju kunnat komma dit han är pga att jag gjort mycket annat (tänk markservice). Han anser inte detta, han anser att han skulle varit på exakt samma ställe oavsett vad jag gjort.

Jag skulle behöva lite hjälp i hur jag ska tänka här? Han anser att om vi skiljer oss så ska ju inte jag ha något alls med bolaget att göra, vilket jag köper. Men tycker ändå det är konstigt tänkt att han får allt.

MVH; Kicki

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline. Nedan kommer en redogörelse för din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar över vad som händer med bolaget i de fall en eventuell skilsmässa inträffar och en bodelning behöver göras. I detta fall blir äktenskapsbalken (ÄktB) den primära lag som man vänder sig till.

Vad händer med bolaget vid en eventuell bodelning?

Huvudregeln är att ett äktenskap upplöses antingen genom att en av makarna dör eller ifall någon av makarna begär äktenskapsskillnad (1 kap. 5 § ÄktB). När ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). I denna bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte klassificeras som enskild egendom ska anses utgöra giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Av 7 kap. 2 § ÄktB framgår vad som är enskild egendom.

Egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild (7 kap. 2 § första stycket första punkten ÄktB). Utifrån den information du har angett i frågan tolkar jag det som att äktenskapsförordet fördelar vinsten som bolaget genererar men påverkar inte ägarstrukturen av bolaget. Detta eftersom bodelning som huvudregel ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes eller, om äktenskapet har upplösts genom den ena makens död utan att ett mål om äktenskapsskillnad pågick, den dag då dödsfallet inträffade (9 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Sammanfattning

Det är alltså helt tillåtet att registrera in ett äktenskapsförord som stadgar att man fördelar vinsten som bolaget har genererat ända fram till den tidpunkt då någon av er väcker talan om äktenskapsskillnad. Med detta kan man då dra slutsatsen att du behöver komma överens med din make om att erhålla en andel i bolaget efter skilsmässan för att få en del av vinsten som genereras även efter det att bodelningen är klar. Detta behöver naturligtvis framgå av äktenskapsförordet som ni ska registrera.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare