Vad händer med enskild egendom vid dödsfall respektive skiljsmässa?

Hejsan,

Min mamma är gift med en man som inte är min pappa och de har inga gemensamma barn. Han har inga barn och Min mamma har två barn, mig och min syster.

Jag vill upprätta ett testamente där det står att all min kvarlåtenskap ska gå till min mamma som enskild egendom. så min fråga är, om jag dör och min kvarlåtenskap går till min mamma och hon i sin tur skulle dö. Kan hennes man ärva nånting från henne (inkluderat min kvarlåtenskap)? Eller ärver min syster allting?

Vad skulle hända vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arvsrätten och hur arv fördelas, Ärvdabalkens (ÄB) regler är därför tillämpliga. Du frågar även vad som händer vid en skilsmässa vilket regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur fördelas din mors kvarlåtenskap när hon avlidit?
Din mors kvarlåtenskap ska fördelas på hennes arvingar. Vilket främst är barn till den avlidna (2 kap. 1 § ÄB). Dock så har den efterlevande maken rätt att ärva hela kvarlåtenskapen från den avlidna med fri förfoganderätt framför gemensamt barn. Det kommer inte spela någon roll om det är enskild egendom eller inte (3 kap. 1 § ÄB).

Din syster är dock inte ett gemensamt barn till din mamma och hennes man. Du och din syster är särkullbarn. Särkullbarn har rätten att få ut sitt arv direkt av den avlidna föräldern. Din syster har alltså rätt att få sitt arv direkt av din mor och hennes man kommer inte att ärva något alls av din mor. Särkullbarnens rätt att få ut sitt arv direkt går före efterlevande makes rätt att ärva. Din syster kommer även att ärva hela din mors kvarlåtenskap eftersom hon är enda arvingen till din mor (2 kap. 1 ÄB, 3 kap. 1 § ÄB). Din egendom som du testamenterar till din mamma kommer att ingå i hennes kvarlåtenskap.

Den enda möjligheten för din mors man att ärva något är i fall hans enskilda egendom samt den egendom som han får i bodelningen mellan han och din mamma inte uppfyller 4 gånger prisbasbeloppet. Gör det inte det har han rätt att få ut så mycket som krävs för att nå upp till 4 gånger prisbasbeloppet av din mors kvarlåtenskap. Din syster har dock då rätt till efterarv så hon kommer även få ut den delen men behöver vänta tills din mammas man dör (3 kap. 1 och 2 § ÄB).

Vid en skilsmässa?
Vid en skilsmässa (och även vid dödsfall) ska en bodelning ske. Vilket innebär att värdet av din mammas och hennes mans egendom som är giftorättsgods ska beräknas. Värdet samt egendomarna ska senare hälften delas mellan din mamma och hennes man (9 kap. 1 § ÄktB, 10 kap. 1 § ÄktB, 11 kap. 11)

Vad som ska ingå i bodelningen är bara egendom som är giftorättsgods. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom. Egendom kan vara enskild genom antigent äktenskapsförord, gåva med villkoret att det ska vara enskild egendom eller som i ditt fall, att egendomen är enskild egendom genom villkor i testamente (7 kap. 1 och 2 § ÄktB).

Vilket innebär att den egendomen som din mor får av dig som enligt testamente är enskild egendom inte ska ingå i bodelningen. Det innebär att all egendomen i sin helhet kommer att tillfalla din mor vid en skilsmässa. Egendomen ingå i bodelningen eller hälften delas. Hennes man kommer inte få ta del av den egendomen på något sätt (7 kap. 1 och 2 § ÄktB, 10 kap. 1 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare