Vad händer med enskild egendom vid arvsfördelning?

När mina föräldrar har haft äktenskapsförord o mamma går bort. Ärver vi barn allt då?

Inte för det finns mycket men mamma hade en bil registrerad på sig. Är den vår då o vi kan sälja o göra vad vi vill?

Eller pappa får den för pappret gäller inte vid dödsfall?

Eller 50% Pappa o 50 % får barnen dela?

Lawline svarar

Enskild egendom

Egendom i äktenskap är som regel giftorättsgods om det inte är enskild egendom och ska då ingå i bodelningen vid skilsmässa eller dödsfall, se Äktenskapsbalken 7 kap. 1 §. Giftorättsgods är alltså huvudregel och enskild egendom utgör ett undantag som måste regleras. Det sätt makar sinsemellan kan reglera om egendom ska vara enskild är genom äktenskapsförord, se Äktenskapsbalken 7 kap. 3 §. Genom äktenskapsförordet kan regleras att all eller viss egendom ska ska vara enskild.

När ett äktenskap avslutas, genom skilsmässa eller dödsfall, ska en bodelning genomföras enligt Äktenskapsbalken 9 kap. 1 §. Detta behövs dock inte om all egendom i äktenskapet är enskild, eftersom det är giftorättsgodset som ingår i bodelningen enligt Äktenskapsbalken 10 kap. 1 §.

Arvsreglerna

Om inget testamente upprättats är det Ärvdabalken som styr fördelningen av arvet, enligt Ärvdabalken 3 kap. 1 § är det den efterlevande maken som ska ärva om inte den avlidne har särkullbarn. Att egendomen är enskild innebär i arvssammanhang att den inte ska ingå i en bodelning, men den är fortfarande en del av kvarlåtenskapen. Den efterlevande maken ska således fortfarande ärva den avlidne enligt de arvsrättsliga reglerna om inte testamente om annat finns. Det som påverkas av att egendomen är enskild är med vilken rätt den efterlevande maken ärver egendomen.

Om all egendom i äktenskapet är giftorättsgods innehar den efterlevande maken sin andel av bodelningen med full äganderätt, men kvarlåtenskapen från den avlidne maken med fri förfoganderätt. Att inneha egendom med fri förfoganderätt innebär att man inte kan testamentera bort den, egendomen ska gå till den först avlidne makens arvingar. Egendom som är enskild ärvs alltid med fri förfoganderätt, vilket innebär att kvotdelarna av arvet med respektive ägarstatus kan variera beroende på äktenskapsförordet.

Sammanfattning

Som svar på din fråga så kommer inte dina föräldrars äktenskapsförord påverka fördelningen av arvet efter den först avlidne maken, om man vill reglera detta krävs ett testamente. Upprättas inget testamente kommer de sedvanliga arvsrättsliga reglerna i Ärvdabalken vara gällande och din pappa kommer ärva din mamma om hon avlider först. Den egendom som varit hennes enskilda kommer han dock ärva med fri förfoganderätt och får således inte testamentera vidare den till någon annan än hennes arvingar.

Frida SundinRådgivare