Vad händer med en persons skulder när den avlider?

Hejsan. Jag har en massa skulder(lån). Är gift men står ensam för lånen. Jag och min man äger halva fastigheten men jag ska skriva över min del på vår dotter. Huslånet står vi gemensamt för. Vad händer med mina skulder om jag skulle dö?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag ärver man inte skulder. Den avlidnes skulder ska däremot betalas med tillgångarna ur dödsboet innan arvet kan delas ut. De tillgångar som blir över efter att eventuella skulder har betalats kan sedan delas ut till arvingarna.

Om det inte skulle finnas några tillgångar kvar i dödsboet när skulderna har betalats behöver inte dödsbodelägarna betala skulderna. Arvingar kan alltså aldrig bli skyldiga att betala skulder som inte täcks av den avlidnes tillgångar. Är det så att skulderna överstiger tillgångarna ärver dock arvingarna ingenting efter den avlidne. Skulder som inte kan betalas med tillgångar ur dödsboet får helt enkelt skrivas av.

Hoppas att du känner att du ha fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare