Vad händer med en fastighet som är samboegendom?

Sambo sen 1990 i en fastighet vi köpte för gemensamt bruk, min sambo står som ägare.

Jag flyttade in i fastigheten 1990 och han 1991.

Vad gäller om vi separerar?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid separation mellan sambor tillämpas sambolagen (SamboL). Se lagen här. Enligt 8 § SamboL ska när ett samboförhållande upphör, på begäran av någon av samborna, samboegendom fördelas mellan samborna genom bodelning. Enligt 3 § samma lag anses samboegendom vara bland annat bostad som används för gemensam användning. Av 5 § SamboL framgår att sambors gemensamma bostad bland annat utgörs av fast egendom. Avgörande för om en fastighet ska räknas som den gemensamma bostaden är att den förvärvats i syfte att användas gemensamt. Eftersom ni köpte fastigheten för gemensamt bruk bör den utgöra samboegendom. Vid begäran att utföra en bodelning, ska därför fastigheten fördelas lika mellan er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare