FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/01/2022

Vad händer med egendom vid separation av sambor?

Min fru och jag äger en lägenhet till 90% och vår dotter äger 10%.

Hennes pojkvän bor i lägenheten. Vad händer om de gör slut? Kan han göra anspråk på någon del av lägenheten? Han har köpt merparten av möblerna. Kan han ta allt med sig? Bör vi skriva ett samboavtal dem emellan?

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambors egendom

Den lag som reglerar svaret på din fråga är sambolagen (SamboL), eftersom den innehåller bestämmelser som förklarar vad som gäller egendom som införskaffats både under och i vissa fall inför ett samboförhållande.

Vad gäller för bostadsrätten?

Det är 3 § SamboL som blir relevant för oss, den anger att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen införskaffats för gemensam användning. Huruvida din dotters pojkvän kan göra anspråk på delar av lägenheten beror därför på om den köptes innan de planerade att bli sambos och bo där eller ej. Om den köptes med avsikten att de skulle bo där tillsammans, har han möjlighet att göra anspråk på del av lägenheten, dock endast på hennes 10 %, eftersom den andel som ni äger aldrig kan betraktas som samboegendom. Vid eventuell separation ska all samboegendom, bland annat andelen i lägenheten som er dotter äger fördelas lika mellan samborna om någon av parterna begär detta och samboavtal ej skrivits (8 § SamboL). Han kan alltså göra anspråk på 5 % av lägenheten.

Vad gäller för möblerna?

Samma paragraf som aktualiserades för bostadsrätten, 3 § SamboL, gäller också för möblerna. Eftersom de möblerna han köpts, införskaffats i syfte att användas av dem båda så är de samboegendom. Därför kan han inte bara ta med sig dem, utan din dotter kan göra anspråk på hälften av deras värde.

Samboavtal

Både beträffande bostaden och möblerna borde de skriva ett samboavtal, om de vill att var person ska få behålla det den köpt istället för att det ska fördelas vid en ev. separation.

Jag hoppas att ni fått svar på er fråga. Om det fortfarande är någonting ni undrar över, så är ni varmt välkomna att skicka in en ny fråga!Med vänliga hälsningar,
Alexandra Holmér SposatoRådgivare