FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2021

Vad händer med den lägenhet som jag köpte innan jag gifte mig, nu när jag vill skilja mig?

Hej! Jag har köpt en lägenhet innan jag gifta mig, och nu jag vill skilja mig, kommer jag att fördela också min lägenhet eller va händer nu? Jag har gift mig 2020 och jag har tigit bolån 2019 för köpa lägenhet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad som kommer att hända med den lägenhet som du köpte innan du gifte dig vid en skilsmässa, om den kommer att ingå i en bodelning eller inte.

De regler som är aktuella för din fråga återfinns i äktenskapsbalken, som förkortas ÄktB. Jag kommer att gå igenom och förklara dessa regler för att sedan använda dessa för att besvara din fråga.

Vad ingår i en bodelning vid skilsmässa?
I en bodelning mellan två makar så ska deras giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som makarna har som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).
Enskild egendom är:
1. Egendom som enligt ett äktenskapsförord är enskild,
2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andre maken med ett villkor om att gåvan ska vara enskild egendom,
3. egendom som en make har fått genom ett testamente med ett villkor om att egendomen ska vara makens enskilda egendom,
4. egendom som en make ärvt och som enligt testamente efter arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda egendom,
5. egendom som make fått genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallförsäkring, sjukförsäkring eller penionssparande som tecknats av någon annan än den andre maken med ett villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom,
6. vad som har trätt in i stället för egendom som nämns i punkt 1-5, om inte annat står genom den handling som säger att egendomen ska vara enskild.
(7 kap. 2 § 1 stycket ÄktB).

Detta innebär att egendom först blir enskild egendom när detta faktiskt står skrivet i form av äktenskapsförord, gåvobrev, testamente eller liknande rättshandling. Din fråga rör en lägenhet som du köpt innan du gifte dig. Vad jag kan utläsa av din fråga så finns det inget äktenskapsförord eller liknande som säger att din lägenhet ska vara enskild egendom, vilket innebär att denna är giftorättsgods. Eftersom lägenheten då räknas som giftorättsgods, så ska denna delas lika mellan dig och din maka/make (10 kap. 1 § samt 11 kap. 3 § ÄktB).

Sammanfattning
När två makar skiljer sig görs en bodelning. I denna bodelning ingår egendom som är makarnas giftorättsgods. Makars egendom som är enskild egendom ingår inte i bodelningen. För att makes egendom ska anses vara enskild ska detta stå skrivet i antingen ett äktenskapsförord, gåvobrev, testamente eller liknande rättshandling. Om detta inte finns, är egendomen giftorättsgods och ska ingå i bodelningen. Vad jag förstår utifrån det du nämner i din fråga, så står det inte i ett äktenskapsförord att den lägenhet som du köpt innan äktenskapet ska vara din enskilda egendom. Därmed kommer din lägenhet ingå i bodelningen och delas lika mellan dig och din make/maka.

Jag hoppas att jag uppfattat din fråga rätt, och att jag kunnat besvara denna. Om jag missuppfattat frågan, eller om du har fler funderingar, tveka inte på att höra av dig igen till oss på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare