FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/10/2018

Vad händer med bostadsrätten vid skilsmässa?

Hej! Jag är gift sedan 16 år tillbaka och har nu tankar på att bli särbo för min del hyreslägenhet medans maken kommer bo kvart i Bostadsrätten. Vi har inget skrivet äktenskapsförord och han har 2 st vuxna barn sedan tidigare. Vad händer om det mot förmodan skulle bli skilsmässa i framtiden med våran egendom Bostadsrätten? Tacksam för snabb respons!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som blir aktuella i detta fall återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Av informationen i din fråga utgår jag från att ni äger bostadsrätten tillsammans och att den varken är din eller din makes enskilda egendom.

All egendom som ni äger utgör giftorättsgods så länge egendomen inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att er bostadsrätt skulle utgöra giftorättsgods. Om det i framtiden skulle bli skilsmässa ska er egendom fördelas mellan er genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Det som ska ingå i bodelningen är giftorättsgodset, dvs bland annat er bostadsrätt (10 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att värdet av bostadsrätten, efter att avdrag för skulder har gjorts, ska delas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB). Om någon av er ska behålla bostadsrätten innebär det att den andra som inte behåller bostadsrätten ska få ersättning i form av egendom eller pengar.

Sammanfattningsvis spelar det alltså ingen roll om du flyttar till en hyresrätt just nu, om det i framtiden skulle bli skilsmässa så ska värdet på bostadsrätten ändå fördelas lika mellan er.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare