FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2013

Vad händer med bostadsrätten vid separation?

Hejsan! Jag köpte en bostadsrätt för 2 år sedan vad sker om jag flyttar och vi separerar får hon ta del av min bostad och eventuell vinst.? Till saken är att hon ej bidrar i hemmets utgifter.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Reglerna för bodelning vid en separation skiljer sig åt beroende på om du är sambo eller gift. Eftersom det inte framgår om "hon" är din sambo eller din maka beskriver jag båda alternativen.

Om du är sambo, regleras bodelningen enligt sambolagen. Om ena sambon begär det, ska bodelning ske när samboförhållandet upphör. I bodelningen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, vilken ska delas lika mellan samborna. Med "gemensam bostad" avses bostad som är förvärvad för gemensamt bruk, se sambolagen 3 §. Om du köpte bostadsrätten före samboförhållandet, utan att du vid köptillfället hade planer på att du och din sambo skulle använda bostaden tillsammans, ingår inte bostadsrätten i en bodelning.

Din sambo kan dock ha rätt att ta över bostaden om ni separerar. Enligt sambolagen 22 § har en sambo rätt att ta över en bostadsrätt som inte är samboegendom om den sambon behöver bostaden bäst och det med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Det måste finnas synnerliga skäl för ett övertagande av bostaden om ni inte har gemensamma barn. Om din sambo har rätt att överta bostaden måste hon dock ersätta dig för bostadens värde.

Om du är gift, utgör bostadsrätten giftorättsgods enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 1 §. Vid en skilsmässa ska det som återstår av makarnas giftorättsgods efter att avdrag har gjorts för att skulder ska täckas, läggas samman och delas lika mellan makarna, se ÄktB 11 kap. 3 §. Din make kan därmed ha rätt till hälften av värdet av din bostadsrätt i sådant fall.

Att din sambo/maka inte bidrar till hushållskostnaderna har ingen betydelse för huruvida bostadsrätten ska räknas som samboegendom/giftorättsgods eller ej.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare