FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/06/2018

Vad händer med bostaden om den inte hinner bli såld innan skilsmässan?

Ställer frågan ur min mans dotters perspektiv: Vi ska skiljas, men har inte lyckats sälja bostadsrätten ännu. Vi var gifta när vi köpte lägenheten, men endast min man står på lägenheten och lånet pga att jag inte hade någon inkomst då. Vi har inget äktenskapsförord, så jag antar att lägenheten är giftorättsgods. Nu går det trögt att sälja, så vi kommer inte hinna sälja innan skilsmässan går igenom. Hur blir det när lägenheten säljs? Delas en eventuell vinst eller skuld lika på oss? Eller går allt till min man eftersom han är den som står som ägare och låntagare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att det inte finns något äktenskapsförord och ni köpte bostadsrätten när ni var gifta (alltså ingen gåva eller arv till din make med föreskrift om enskild egendom) så ska bostadsrätten räknas som giftorättsgods, i enlighet med 7 kap. 1 § ÄktB.

I och med att bostadsrätten enligt en bodelning ska delas lika mellan er så har du rätt till hälften av bostaden. Detta gäller oavsett om ni säljer bostadsrätten före eller efter skilsmässan. Man kan komma överens om hur det ska ske. Om bostadsrätten inte hinner bli såld innan skilsmässan är det bra att man skriver avtal på hur kostnaderna för den ska fördelas tills den blir såld. I övrigt ska det inte råda några konstigheter. När lånet dragits av ska vinsten delas mellan er. Om det är så att en av er istället väljer att bo kvar i bostadsrätten behöver den maken köpa ut den andre.

Sammanfattningsvis spelar det ingen roll om bostadsrätten säljs innan eller efter skilsmässan, den ingår ändå enligt bodelning och när lånet betalats av ska resterande belopp(vinsten) delas lika mellan er. Det är dock smart att skriva ett avtal om hur kostnaderna ska fördelas mellan er under tiden bostadsrätten inte blir såld. Antingen om en av makarna står för alla kostnader och får ut en summa av vinsten som motsvarar de kostnaderna denne haft för bostaden under tiden den inte blev såld, eller om man väljer att dela på alla kostnader på hälften från början.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare