Vad händer med borgenärens fordran om gäldenären saknar betalningsförmåga vid skuldsanering?

När gäldenären inte kan betala alls vid skuldsanering, får jag inga pengar tillbaka då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med borgenärens fordran om gäldenären saknar betalningsförmåga vid skuldsanering?

En person som har fått skuldsanering betalar en del av sina skulder under några år. När den skuldsatta personen är klar med sin skuldsanering har inte personen kvar skulderna som ingick i skuldsaneringen. För borgenären, det vill säga personen som gäldenären har en skuld till, innebär detta att dennas fordran kommer att skrivas ner. Detta innebär alltså att borgenären inte kommer att få fullt betalt. Hur mycket fordran, det vill säga gäldenärens skuld, kommer skrivas ner beror på gäldenärens betalningsförmåga. Om gäldenären som har fått skuldsanering helt saknar betalningsförmåga skrivs borgenärens fordran helt ner. Detta innebär att borgenären inte kommer få betalt alls.

Sammanfattning

Om gäldenären saknar betalningsförmåga kommer borgenären inte få betalt alls. Detta innebär alltså att om du är borgenär och gäldenären inte kan betala fordran, så kommer fordran skrivas ner helt och du kommer inte få betalt. Det du kan göra som borgenär är att ansöka om en omprövning av skuldsaneringen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare