FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/01/2022

Vad händer med bodelningen om arv uppkommer efter att ansökan om skilsmässa gjorts?

Hej,

Om en av makarna ansökt om skilsmässa och den andra inte skrivit på och det sker ett dödsfall med arv till en av makarna innan påskrift eller skilsmässan fått laga kraft pga av det gått 6 månader. Ska då arvet ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i äktenskapsbalken (1987:230) för att besvara din fråga.

När ett äktenskap upplöses sker en bodelning där makarnas giftorättsgods delas lika mellan dem (9 kap. 1 § ÄktB). I giftorättsgodset ingår allting som inte anses vara enskild egendom (7 kap. 2 §ÄktB). Arv är som huvudregel att anses vara giftorättsgods och ska vara föremål för bodelning.

När det gäller talan om skilsmässa brukar det i doktrinen talas om brytpunkten, vilket är det tillfället då makarnas egendomsförhållanden fryser till. Alltså kommer endast tillgångar och skulder som upp till det tillfället uppkommit att ingå i bodelningen och alla tillgångar och skulder som uppkommer efter brytpunkten ska inte tas med. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i det egendomsförhållandet makarna hade dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes, detta gäller även om endast en av makarna har ansökt om skilsmässa, och utgör således brytpunkten (9 kap. 2 § & 14 kap. 4 § ÄktB).

I ditt fall ska alltså arvet inte ingå i bodelningen eftersom brytpunkten uppkom när du ansökte om skilsmässa och det var innan du fick arvet. Det innebär alltså att arvet inte ska ingå i bodelningen. Att ansökan inte vunnit laga kraft spelar ingen roll eftersom brytpunkten uppkommer den dagen då ansökan om skilsmässa görs.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare