Vad händer med arvet efter död make med enbart särkullbarn?

Hej,Har följande fråga.

Min mamma är gift med en man,som också varit gift tidigare.

Vi är alltså 3 särkullebarn. Inga gemensamma barn.

De har inget gemensamt testament.

Nu har mannen precis gått bort och då undrar jag vad som gäller för min mamma-Hur stor del av huset och tillgångar ärver hon?Lagfarten på huset stod på honom.

Hur snabbt måste arvet till barnen betalas ut,efter hans bortfall?

Tack för hjälp

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om det är så att inget testamente över huvud taget fanns, sker förstås arvskiftet enligt reglerna i Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Dess 3 kap. 1 § innebär att maken som grundregel ärver allt då den andra maken dör, men med undantaget att särkullsbarn kan kräva ut sitt arv redan då den förste maken dör. De kan alltså även avstå detta till förmån för den efterlevande maken. I sådant fall skulle de istället ha rätt till en del av hennes egendom då hon senare gick bort. Om vi dock antar att särkullsbarnen vill ha ut sitt arv redan nu, ärver din mamma som grundregel tyvärr ingenting!

Detta innebär dock inte att hon blir utan tillgångar. Innan arvet beräknas skall ju en bodelning ske om den ena maken dör (Enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K12P2). I bodelningen ingår all den egendom som inte är enskild egendom. Enskild egendom kan till exempel uppstå om man har förordnat om det i äktenskapsförord eller om en arvlåtare eller gåvogivare har ställt upp som villkor att egendomen skall vara enskild. Så länge inte huset är enskild egendom, skall det alltså ingå i bodelningen.

Vid bodelningen räknas varje makes egendomsvärde ut, och så drar man av de skulder som finns. Därefter läggs den egendom som "blir över" ihop och delas lika mellan makarna (eller, som här, mellan den ena maken och den andre makens dödsbo).

På grund av bodelningen kan alltså din mor få en del av huset, men utan mer kännedom om makarnas egendomsförhållanden kan jag inte gå närmare in på frågan än så. Dock har även din mor förmodligen rätt att faktiskt få bostaden på sin andel vid bodelningen enligt 11 kap. 8 § Äktenskapsbalken. Detta sker dock mot avräkning på hennes andel vid bodelningen, och om värdet skulle gå utöver denna andel måste "den andra sidan" kompenseras med pengar eller på annat sätt.

När det gäller den andra frågan, skall arv i princip betalas ut så snart möjligt efter att bouppteckningen har godkänts av Skatteverket och arvingarna enats om arvskiftet. Om arvingarna inte är överens kan detta naturligtvis dra ut på tiden, men om nu din mor inte skall ärva sin make är det särkullsbarnens ansvar att sköta dödsboet eftersom bara de är arvingar.

Hoppas att svaret åtminstone är till någon hjälp! Om ni har fler frågor är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare