Vad händer efter indraget körkort under prövotid? Kan jag överklaga beslutet?

Fick körkort 29 oktober 2022. Körde 150km/h när hastighetsbegränsningen var 110km/h. Fick indraget körkort + bot på 4000kr. Finns det någon chans att jag får tillbaka körkortet eller behöver jag göra om provet på nytt? Kan man överklaga? Om inte, hur lång brukar spärrtiden vara i mitt fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall du, utifrån din situation, kommer behöva göra om körkortsproven, hur lång spärrtiden kommer vara samt ifall du kan överklaga. För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av körkortslagen (KörkL).

Först och främst vill jag nämnda att det är svårt för mig att säga vad som gäller för ditt specifika fall, då det är Transportstyrelsen som avgör detta med beaktande av olika omständigheter för det enskilda fallet. Men vad jag kan göra är att ge dig en inblick kring vad regler och praxis säger om din situation.

När ska ett körkort återkallas?

Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4p. KörkL). Enligt praxis anses 30 km/h över hastighetsbegränsningen som ej ringa. Även en överträdelse med 25-30 km/h kan vara skäl för återkallelse, men brukar i de flesta fall leda till varning istället. I ditt fall har du kört 40 km/h för fort, vilket är anledningen till att ditt körkort blivit indraget.

Med indraget körkort tolkar jag det som att ditt körkort har blivit återkallat av transportstyrelsen. I annat fall kan jag förklara processen lite kort. När polisen har omhändertagit ett körkort, skickas det tillsammans med beslutet om omhändertagande till transportstyrelsen inom 48 timmar och sedan är det transportstyrelsen som beslutar om körkortet ska återkallas eller inte. Polisens beslut om omhändertagande av körkortet kan inte överklagas, dock har man en möjlighet att yttra sig innan transportstyrelsen fattar beslut om återkallning.

Vad innebär det att vara på prövotid?

Du nämner i din fråga att du fick körkort den 29 oktober 2022 vilket innebär att du fortfarande har en så kallad prövotid. Prövotiden pågår under 2 år efter du klarat din uppkörning. En del tror att bara för att man är på sin prövotid så är det lättare att dömas i trafiken. Så är inte fallet, utan alla döms "lika hårt" oavsett om man är på sin prövotid eller inte. Skillnaden är att den som är på sin prövotid och förlorar sitt körkort, måste göra om både teoriprov och uppkörning innan personen kan få ett nytt körkort. Således, eftersom du fortfarande är på din prövotid, kan du inte få tillbaka ditt körkort direkt efter spärrtiden utan du måste göra nytt teoriprov och en ny uppkörning. Om det gäller vanligt B-körkort måste du även göra om riskutbildningen. För att få göra nytt körprov måste du även ha ett körkortstillstånd, vilket du kan ansöka om tidigast sex månader innan din spärrtid går ut.

Hur lång brukar spärrtiden vara?

Under en spärrtid kan man inte få ett nytt körkort utfärdat. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § KörkL). Vid en hastighetsöverträdelse med 40 km/h är spärrtiden oftast 2-3 månader. Dock kan andra faktorer påverka spärrtiden, såsom om man gjort sig skyldig till något trafikbrott tidigare eller om man är i behov av körkortet i arbetet.

Kan jag överklaga beslutet?

Som sagt kan du inte överklaga beslutet om omhändertagande från polisen. Du har dock alltid rätt att överklaga beslut från Transportstyrelsen. Ditt överklagande bör innehålla bland annat vilket beslut du vill överklaga, en motivering, samt viktiga uppgifter om dig själv såsom namn, personnummer, adress, telefonnummer etc. Du kan och bör även bifoga handlingar som styrker din motivering.

Tänk dock på att överklagandet måste ha kommit in inom en viss tid. I beslutet från Transportstyrelsen ska det både står hur du överklagar samt hur lång tid du har på dig.

Om du vill ha hjälp med att överklaga ett beslut från Transportstyrelsen kan våra jurister vara behjälpliga. Mer information om detta hittar du på vår hemsida under fliken "tjänster till fast pris".

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är min bedömning att eftersom du fortfarande har kvar prövotid, kommer du få göra om både teoriprov och uppkörning. Spärrtiden vid en överträdelse som din brukar vara 2-3 månader, men det är som sagt svårt för att avgöra vad den kommer bli i just ditt fall eftersom det beror på flera andra omständigheterna och i slutändan är det transportstyrelsen som gör bedömningen.

Du kan inte överklaga polisens omhändertagande av körkortet, men du har alltid rätt att överklaga ett beslut från transportstyrelsen, så länge överklagan sker inom rätt tid. Som sagt kan även våra jurister vara behjälpliga vid ett sådant ärende.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på dina frågor. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare