Vad händer efter fängelset?

Hej jag har en dotter som är hemlös och missbrukare av narkotika. Hon har nu blivit dömd till fängelse för första gången i sitt liv. Min fråga är vad som händer efter fängelset. Finns det någon hjälp att få för henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Såsom jag har förstått din fråga så undrar du vad som händer med din dotter när hon kommer ut ur fängelset och om det finns någon hjälp för henne.

Är man dömd till fängelse så får man planer för när man blir fri igen av frivården. Den planen som frivården gör kallas för verkställighetsplanering. I den planen kommer det bland annat att stå om din dotters ekonomi, hennes liv och om varför hon begår brott. I planen kommer din dotter tillsammans med frivården att undersöka om hon har skulder, om hon har någon utbildning, vart hon bor, om hon har familj eller om hon missbrukar sprit eller droger.

Din dotter kommer tillsammans med sin kontaktperson i fängelset arbeta tillsammans för göra det som är viktigt för henne under den tid hon sitter i fängelset. Under perioden kan man till exempel göra upp planer med kronofogden om det finns skulder som behöver betalas och så vidare.

Din dotter kommer medan hon avtjänar sitt straff att ha möten med sin kontaktperson och under dessa möten kommer de att följa upp planen. Frivården kommer också se till så att din dotter inte börjar med brott eller missbruk igen. Därför kan det hända att de föreslår att hon ska gå på ett program eller en behandling.

När din dotter kommit ut ur fängelset så kommer en övervakare under den första perioden kontrollera att hon sköter sig, ge henne råd och stöd. När din dotter blir fri och hon inte har pengar så kan Kriminalvården ge henne pengar för en resa. Om din dotter inte heller har kläder som passar för den tid på året så kan fängelset hjälpa till med kläder.

Om din dotter får någon mer hjälp när hon blivit fri, så får hon det av myndigheter som hon kommer i kontakt med under den period hon avtjänar sitt fängelsestraff. Hur mycket hjälp en person får är individuellt, det beror bland annat på vad man själv gör. Är man exempelvis villig att ändra på sitt liv så får man oftast mer hjälp av myndigheter.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline!

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare