Vad händer efter att man har gjort en anonym orosanmälan till Socialtjänsten?

Hejsan jag undrar om jag gör en anonym orosanmälan till Socialen där Jag vet att barnet mår dåligt. Kommer socialen då att kontakta familjen och kommer jag förbli anonym. Jag och många med mig Har pratat med mamman att hon ska lämna pappan men hon klarar inte av det. Hon är starkt medberoende men jag tänkte en anmälan till SOS kanske får henne att accelerera upp lite och lämna av mannen i fråga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur Socialtjänsten hanterar orosanmälningar finns i Socialtjänstlagen och Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, (LVU).

Vad händer efter en orosanmälan?

När socialtjänsten får in en orosanmälan så gör de först en bedömning om barnet behöver skyddas akut, och denna skyddsbedömning görs inom 24 timmar. De ska även göra en förhandsbedömning där de tar ställning till om en utredning behöver göras, 11 kap 1 § Socialtjänstlagen. Om socialtjänsten kommer fram till att en utredning inte behöver göras så läggs anmälan ned. Om socialtjänsten däremot gör bedömningen att en utredning behöver göras så kommer omständigheterna i det enskilda fallet att utredas närmare. Detta görs för att undersöka om barnet faktiskt far illa. Om socialtjänsten kan konstatera att barnet faktiskt far illa kan de besluta om ett omhändertagande av barnet enligt LVU.

Kommer du som anmälare att förbli anonym?

Om du är anonym när du gör din anmälan till socialtjänsten, vet inte heller socialtjänsten din identitet. Och de får inte heller, förutom i vissa nödsituationer, efterforska identiteten, vilket framgår av JO's beslut 2010/11 s.318. Detta innebär att föräldrarna till barnet inte kan få reda på din identitet, under förutsättning att du har gjort en anonym anmälan.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare