FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/12/2018

Vad görs med bodelningen om ena makan endast har uppehållstillstånd?

Hej. Jag är sedan drygt ett år tillbaka gift med en kvinna från Ryssland. Det knakar i vår relation och skilsmässa verkar vara ett faktum. Hon vägrade att skriva på ett äktenskapsförord när jag bad om det, så min fråga är vad som händer med bodelning och allt sådant om vi går skilda vägar och hon åker hem. Hon har ett tillfälligt uppehållstillstånd på två år

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelningen kommer ske på vanligt sätt även om hon endast har uppehållstillstånd och inte kommer vara i landet under hela bodelningen. Hon har däremot fortfarande rätt till halva giftorättsgodset. Eftersom ni inte har äktenskapsförord kommer i stort sett all eran egendom anses som giftorättsgods, ni lägger de ihop bådas tillgångar (giftorättsgods) och sedan delar ni detta på två och går era skilda vägar. Hon förlorar alltså inte rätten till egendomen för att hon lämnar landet eller bara har uppehållstillstånd.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare